Kia Cerato 1.6 M-Bition

Anton Lefeber - 19 april 2006

Het rijden

Waar de buitenkant van de auto vooral als degelijk bestempeld werd, lijkt dit ook op te gaan tijdens het rijden. De auto laat zich heel licht en gemoedelijk rijden, ook al was de testrijder totaal onbekend met de auto. De 1.6 liter motor heeft weinig moeite om de 1175kg wegende auto vlot met het verkeer mee te laten stromen. De motor heeft dan ook maximaal 105pk en 143nm te bieden, op papier ruim voldoende. Het karakter van de motor onderstreept dit nog eens. Omdat de trekkracht bij lage toerentallen al ruim voldoende is, ben je nooit geneigd om ver door te trekken in de versnellingen. Positief gevolg hiervan is dat de testrijder als vanzelf een rustig en zuinig rijgedrag vertoonde. Leuk is verder dat bij het optrekken vanuit lage toerentallen een sportief aandoende uitlaatbrom hoorbaar is.

Het rijden zelf overtrof mijn verwachtingen. Waar het motorkarakter de rijder lijkt aan te moedigen om een rustige rijstijl aan te houden, daar lijkt het onderstel uit te nodigen om de bochten net even wat vlotter te nemen dan je gewend bent. De carrosseriebewegingen zijn hierbij mooi onder controle. Als het net even wat te hard gaat, treedt er een volledig veilig onderstuur op. De besturing zelf functioneert met een prettige hoeveelheid weerstand, de stuurbekrachtiging assisteert niet teveel. De stuurinrichting is verder vrij indirect, wat vooral merkbaar is in de middenstand. Korte oneffenheden in het wegdek worden zowel door het onderstel als de besturing mooi gefilterd. Dit alles komt goed overeen met de totale rij-indruk van de auto. Het veer- en geluidscomfort is dermate goed, dat een sportieve besturing bijna automatisch niet gewenst is.


Het schakelen verloopt via een soepel werkende vijfversnellingsbak. De overbrengingsverhoudingen zijn goed gekozen, de toerenval bij opschakelen is nooit te groot. De versnellingen zijn vrij kort gespatieerd, gezien het toerental van 3500rpm bij de maximaal toegestane snelheid van 120km/u. De koppeling werkt al even licht, het aangrijpingspunt is echter prettig uitgelegd. Waar de besturing met voldoende weerstand functioneert, daar werken de koppeling en versnellingsbak naar mijn gevoel te licht. De reminstallatie laat voor een deel dezelfde indruk achter. Bij normaal remmen werkt het pedaal uiterst licht, wel zo veilig. De capaciteit van de reminstallatie is zonder twijfel ruim voldoende.

Kort gezegd is de auto vooral afgestemd op comfort tijdens het rijden, dit is vooral te merken aan het motorkarakter en de bediening en functionering van de versnellingsbak en remmen. Aan de andere kant biedt de besturing een prettige weerstand en heeft het onderstel een zodanige afstemming dat ook de sportieve rijder niet teleurgesteld zal worden.

105 pk
143 Nm
186 km/h
11,0 s
onb (7) l/100km
165 g/km
G
22%
€ 13.995
€ 15.495
€ 284 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal