Volvo S80 1.6D DRIVe Momentum

Jan Westerhof - 18 januari 2010

Zuinigheidsleider

Een indrukwekkende dieselgeschiedenis heeft Volvo niet. Zelfontbranders werden doorgaans van VAG en Renault geleend en pas in 2001 kwam Volvo met de D5 met een zelf ontwikkelde dieselmotor op de markt. En wat voor een marktentree was dat - de media vielen zowat over elkaar heen om de motor de hemel in te prijzen. Een eenmalig schouwspel, aangezien de D5 de concurrentieontwikkeling in de daaropvolgende jaren niet kon bijbenen. De combinatie van prestaties, verbruik en uitstoot maakten deze vijfcilinder tot steeds minder geaccepteerd in de klimaathype. Na de introductie van de 2.0D werd de zakelijk en neutraal gestileerde S80 al gedownsized, maar de nieuwe 1.6D DRIVe moet het met een opgegeven verbruik van 4.9L/100KM helemaal maken.

Geen loze belofte van Volvo, want met een testverbruik van slechts 5.9L/100KM wordt een topwaarde neergezet in deze klasse. Een 520d, een E200 CDI of een A6 2.0TDIe haalt dergelijke waarden niet. Zij bieden echter wel behoorlijke prestaties, want een snelheidskoning is de S80 1.6D DRIVe geenszins. Ondergemotoriseerd is voor velen het correcte woord, hoewel dat waarschijnlijk meer met tegenwoordige referenties te maken heeft dan met een echt langzame auto. Tot een snelheid van 120 km/h is de S80 prima gangbaar als 1.6D DRIVe en na lang aandringen staat er - voor wat het waard is - 180 km/h op de teller. Inhaalacties zijn de enige momenten dat je echt geconfronteerd wordt met slechts 109 pk. Dan moet je vanwege de lange bakverhoudingen terugschakelen om de 240 Nm ter beschikking te krijgen. Zulke overbrengingen zijn weliswaar verbruiksgunstig, maar fnuikend voor de krachtsontplooiing van een relatief zwakke motor.

109 pk
240 Nm
190 km/h
12,4 s
5,9 (4.9) l/100km
129 g/km
A
22%
€ 36.995
€ 48.775
€ 894 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Saab 9-5 2.0 TiD Vector Exklusiv

  • 2012 - Volvo S80 D5 Geartronic Summum

  • 2006 - Volvo S80 2.5T Summum