Land Rover Range Rover V8 Supercharged Autobiography

Jan Westerhof - 12 januari 2010

Filtering

De positie in de automobiele topklasse wordt ten overvloede bevestigd door het enorme comfort. De enorme fauteuils die fantastisch zitten en de genereuze ruimte vormen zitplaatsen eerste klasse met een comforttoeslag door de indrukwekkende stilte en de delicatesse van de luchtvering. Een Range Rover is een eiland in het verkeersbeeld en creëert zijn eigen wereld: de lange veerwegen laten evengoed de onaangenaamheden van een off-road pad verdwijnen als iedere oneffenheid van een op hoge snelheid bereden Autobahn. De verleiding om een onhoorbaar en zijdezacht lopende, gargantuesk koppelrijke 5.0 V8 in een Range Rover op de linkerbaan van de Autobahn te gebruiken vereist echter wel een ruim bemeten portemonnee: snelheden boven de 140 zijn synoniem aan verbruikscijfers die boven het 20 literbereik liggen. En inderdaad: ik kon het niet weerstaan om de tweeëneenhalftonner tegen de 240 op de digitale weergave van klassieke klokken te laten lopen. Intens genieten van deze onvoorstelbare snelheidswaanzin met een niet meer contemporain testverbruik van 1 op 5.

De motor van de Range Rover is waardoor hetgeen onbevattelijk wordt. Hoe is het mogelijk om een kleine bungalow in iets meer dan zes seconden naar de 100 te krijgen en hem vervolgens ook weer indrukwekkend snel tot stilstand te krijgen? De samenvoeging van het beste van alles in de vorm van een van de sterkste en beste V8’en en vier Brembo-schijven laten zowel accelereren als decellereren een attractie worden. Daarbij begeleid door een doorgaans perfecte automaat. Doorgaans, vanwege de lichte nadenkmomenten en het wat bruusk opschakelen onder hoge gaspedaaldosering. Kanttekeningen zijn er ook voor de spectaculaire carrosseriebewegingen. De duikbewegingen bij afremmen zijn enorm en de omhoogkomende neus bij gasgeven is indrukwekkend. Het overhellen is ongeëvenaard en tezamen met de superlichte en vooral gevoelloze besturing is iedere bochtsensatie weggefilterd.

510 pk
625 Nm
225 km/h
6,2 s
19,7 (14.9) l/100km
348 g/km
G
22%
€ 135.400
€ 200.475
€ 3.675 / maand
€ 436 - € 499 / kwartaal
    • 2016 - Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE

    • 2015 - Land Rover Range Rover SDV6 Hybrid Autobiography

    • 2013 - Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

    • 2013 - Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged Vogue

    • 2013 - Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige

    • 2012 - Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography

    • 2011 - Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige

    • 2011 - Land Rover Range Rover 4.4 TDV8 Autobiography

    • 2011 - Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

    • 2008 - Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE