Vreemde eend in de bijt
De exterieurlijnen die de Grand Turismo laat zien, zijn ons niet helemaal vreemd gezien de X6 ook al zo’n vreemde eend in de bijt is. BMW is duidelijk bezig zich te onderscheiden van de gevestigde orde, en dat juichen wij alleen maar toe. De ontwerpstudio in München heeft op volle toeren gedraaid om deze auto een eigen gezicht mee te geven. De dubbele nieren zorgen natuurlijk voor herkenbaarheid, maar de hoge, platgeslagen motorkap is weer van een heel andere orde. De definitie van de 5 Grand Turismo is een 5 Serie die hoger op zijn poten moet staan, een auto met veel volume voor bepakkingen maar ook weer geen SUV. Die heeft BMW immers al in de vorm van de X5 en X6. De Duitsers noemen het zelf een vijfdeurs hatchback. Zoals gezegd staat de GT hoger boven de grond dan de normale 5 Serie, en wel tien centimeter. De bodemplaat deelt de GT met de 7 Serie, hoewel de totale lengte 7 cm korter is dan die van de ‘Zeven’, maar weer 16 cm langer dan die van de een 5 Serie sedan.
Het moet uit de lengte of uit de breedte komen, zo luidt een bekend spreekwoord. Ook bij deze nieuwe Duitser zien we elementen die de lengte met zich mee brengen, neem bijvoorbeeld de lange achterportieren. Ze vergemakkelijken het instappen, ook al daalt is de daklijn hier al flink. Oppassen voor het hoofd, is hier het advies. BMW laat haar laatste modellen de laatste tijd vooral spreken door de scherpe lijnen en vouwen in de carrosserie. Zo ook bij de nieuwe 5 GT waar de grote en diepe vouwen al beginnen net na de koplampen en helemaal doorlopen tot tegen de achterlichtunits. De daklijn loopt tot de B-stijl iets op waarna hij na de B-stijl gaat dalen bijna tot het uiterste puntje van de koets. Veelbesproken is de achterzijde van de Grand Turismo met zijn hoge en brede postuur geeft het hem wel een uitgesproken gezicht. Fraai is hier het gebruik van LED-verlichting wat tevens bijdraagt aan de veiligheid op de weg.