Nissan 370Z

Michel van Breugel - 7 december 2009

Hogere kwaliteit

Wanneer we ons laten zakken in de grote stoelen is het in eerste instantie even zoeken naar de stoelverstelling. Niet aan de portierszijde, maar naast de handrem is de stoel naar eigen wens te verstellen. Daarnaast zijn er aan de portierszijde twee draaiknoppen gepositioneerd om de zitting apart in te stellen. In twee delen is het voorste en achterste deel van de zitting in hoogte te verstellen. Hiermee is een fijne zitpositie te creëren in de 370Z, dat konden wij dan ook zeer waarderen. In dit exemplaar zijn de fijne stoelen voorzien van het Persimmon-oranje interieur, dat bestaat uit deels lederen bekleding en deels alcantara, wat het geheel een sportief tintje geeft. Het stuurwiel, met prominent de 'Z' in het hart, is in hoogte te verstellen. Met deze verstelling bewegen de bovenliggende klokken ook mee. Hierdoor blijf je altijd hetzelfde beeld houden op de belangrijkste meters van de Nissan.

Op het stuur zijn bedieningsknoppen geplaatst van het geluidssysteem en van de cruise controle. Beide zijn erg fijn te bedienen op deze manier. Prominent op het dashboard zijn drie extra meters geplaatst voor de temperatuur van de koelvloeistof, voltmeter en een klok. Het optionele navigatiesysteem kennen we van zustermerk Infiniti. De schuin geplaatste bedieningsknoppen zijn alleen goed beheersbaar en afleesbaar wanneer er duidelijk naar voren geleund moet worden in de stoel. De instellingen zijn daarna intuïtief gemakkelijk te vinden in de menu's.

De algehele afwerking is op het eerste oog van een hoger niveau dan dat van de 350Z, waar toch nog wel eens kritiek op was. Zo lijkt de middenconsole met leer bekleed te zijn gezien de stiksel die er in het midden doorheen loopt. Schijnt bedriegt, want hier is gewoon gebruik gemaakt van plastic. Door deze toepassingen merk je wel dat de 370Z in een lagere prijscategorie opereert dan zijn directe tegenhangers, maar afbreuk aan de bouwkwaliteit doet het niet. De bagageruimte is toegankelijk via de grote achterklep waar we kunnen zien dat de grote dwarsbalk van de 350Z een stuk naar voren is geplaatst. Hierdoor is deze ruimte nu een stuk beter te benutten, en is zelfs een weekend weg een reële optie geworden.

331 pk
366 Nm
250 km/h
5,6 s
13,3 (9.6) l/100km
247 g/km
G
22%
€ 59.400
€ 66.395
€ 1.217 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Audi TT 3.2 S-tronic quattro Pro Line

  • Infiniti G37S Coupé

  • BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive

  • Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY

  • Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line

  • Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line

  • Renault Laguna Coupé 2.0 dCI 180 GT

  • Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6

  • 2013 - Nissan 370Z Roadster 3.7

  • 2010 - Nissan 370Z Roadster 3.7 V6