Nissan GT-R Black Edition

- 31 oktober 2009

Solide

Hoe hoger de snelheid, hoe meer downforce de GT-R genereert. Vanaf zo'n 250km/h wordt het stuurgevoel wat lichter, maar vanwege die neerwaartse druk is hij ook dan prima bestuurbaar. Daardoor is de wegligging zelfs bij topsnelheid nog steeds goed, terwijl veel andere sportwagens dan wat zweverig kunnen worden. Niet alleen optrekken, ook afremmen is iets waar de Nissan heel goed in is. De remmen zijn perfect te doseren, voelen solide aan en qua remweg doet hij zelfs amper onder voor een 911 Turbo met keramische remmen. Bij herhaaldelijk stevig remmen zal de Porsche in het voordeel zijn en het is dan ook een jammer dat hij niet optioneel kan worden uitgerust met keramische stoppers.

Buiten zijn natuurlijke habitat voelt de GT-R zich duidelijk niet in zijn element. Bij lage snelheden gedraagt de automaat zich wat ongemakkelijk en bij elke schakelbeweging is een luid 'klik-klak' hoorbaar. Ook het gasgeven gaat niet helemaal soepel. Geef een klein toefje gas en hij springt vooruit. Verder maakt de zware stuurbediening manoeuvreren in bijvoorbeeld krappe parkeergarages er niet makkelijker op. Dit alles maakt de Nissan weliswaar minder praktisch is dit soort situaties, maar het draagt wel bij aan het sportwagengevoel. Juist door die kleine ongemakken bij lage snelheden voelt hij aan als een echte mannenauto. Toch is hij met zijn automaat, vierwielaandrijving en ruime kofferbak prima elke dag te gebruiken.

Zorg dan wel dat je altijd een doosje paracetamol bij je hebt, want met name op slecht wegdek kan de Nissan zich nogal stuiterig gedragen. Drempels zijn niet zozeer een probleem, maar dwarsnaden en gaten in het asfalt worden genadeloos aan de inzittenden doorgeven. Op geschikt asfalt is het gripniveau ongekend. Hoe hard je door de bocht gaat, hangt puur af van je eigen lef. De auto is hier geen beperkende factor. Dankzij het technologisch zeer ingenieuze en daardoor extreem scherpe en communicatieve onderstel en de slimme aandrijving vormt het gewicht ook geen beperking; dat hij een stevige 1.740kg op de schaalt brengt is bijna niet te merken. Wat soms wel een probleem is: de schakelflippers draaien niet meer met het stuur waardoor snel schakelen met ingestuurde wielen lastig kan zijn.

485 pk
588 Nm
310 km/h
3,5 s
12,8 (12.4) l/100km
298 g/km
G
22%
€ 120.200
€ 124.200
€ 2.277 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Porsche 911 GT3

  • Corvette C6 CoupĂ©

  • Porsche 911 Carrera 4S

  • 2013 - Nissan GT-R 3.8 Track Pack