Nissan GT-R Black Edition

- 31 oktober 2009

High-tech

De high-tech uitstraling van de GT-R zet zich door in de cockpit. Wat meteen opvalt is het multifunctionele display bovenin de middenconsole. Hierop is allerlei mechanische en rijtechnische informatie op te vragen, via maar liefst elf pagina's vol metertjes, grafiekjes en tabellen. Ook opvallend zijn de drie tuimelschakelaars onderaan de middenconsole, die een racy indruk geven. Jammer is dat het paneel met de bediening voor de airco en het audiosysteem er wat goedkoop uitziet. Juist tussen dat high-tech display en die racy tuimelschakelaars staat dat niet zo fraai. Het instrumentarium is wel helemaal goed: de meters zijn prima afleesbaar en de toerenteller is prominent in het midden geplaatst.

Officieel mag de GT-R dan een vierzitter heten, in de praktijk is het echter een 2+2, dus met achterin alleen ruimte voor kleine kinderen. Voorin is de ruimte echter uitstekend. Dankzij de diepe zit in de kuipstoelen is de hoofdruimte riant te noemen. Ook de bagageruimte mag er zijn. Met een inhoud van 315 liter, precies genoeg voor twee golftassen, is hij beduidend ruimer dan bijvoorbeeld een Porsche 911, die maar zo'n 100 liter kan verstouwen. Met de uitrusting overtroeft de Nissan zijn concurrent eveneens. Een navigatiesysteem met 40GB-harddisk, keyless go, vollederen bekleding, cruise control en een gescheiden klimaatregeling is allemaal standaard op de Japanner, maar slechts tegen meerprijs verkrijgbaar op de Duitser.

485 pk
588 Nm
310 km/h
3,5 s
12,8 (12.4) l/100km
298 g/km
G
22%
€ 120.200
€ 124.200
€ 2.277 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Porsche 911 GT3

  • Corvette C6 CoupĂ©

  • Porsche 911 Carrera 4S

  • 2013 - Nissan GT-R 3.8 Track Pack