Ford Ka 1.3i 70 pk Appel

Arno Lommers - 29 maart 2006

Het rijden

Op dit punt scoort de Ka enorm goed en laat hij veel jongere concurrenten achter zich.
Al bij de eerste meters geeft hij je vertrouwen. De stuurbekrachtiging is lekker op de achtergrond gehouden waardoor je het leren stuur goed vast moet pakken. Zo is wel het contact met de voorwielen behouden. Onder- en overstuur laten opmerkelijk lang op zich wachten in grenssituaties. In erg snel genomen bochten schuift de Ka dan eindelijk over zijn voorwielen weg. Het onderstel kan veel aan. Drempels en kuilen worden niet oncomfortabel doorgegeven aan de inzittenden. Ford heeft een goede combinatie weten te maken tussen stevigheid aan de ene kant en comfort aan de andere kant. Wel duikt de kleinste Ford wat bij hard remmen. Achter heeft hij trouwens trommelremmen, maar remkracht is er genoeg. ABS is uiteraard standaard, ESP niet leverbaar. De testauto stond op Continental EcoContact 3-banden. Waarschijnlijk draagt dit rubber ook voor een deel bij aan het weggedrag. Eerlijk gezegd ben ik benieuwd hoe de Ka rijdt met optionele 195/45 R15-banden, mogelijk heeft hij dan nóg meer grip.

De motor van de Ka Appel is precies dezelfde als in de Fiesta 1.3. 70 pk en 106 Nm levert deze achtklepper. Maar wát een verschil met de Fiesta. Het verschil in gewicht is dan ook niet gering, maarliefst 155 kg! De Ka hangt lekker enthousiast aan het gas en wil maar wat graag vooruit. In combinatie met het stevige onderstel is het een feest om bochtige binnenweggetjes soldaat te maken. Ook door de perfecte versnellingsbakverhoudingen en klik-klak bediening van de pook nodigt de Ka met 70 pk je gewoon uit om er van door te gaan. Onderin de toeren gaat het uiteraard wat langzamer, maar het is nog altijd meer dan voldoende voor het dagelijkse verkeer. Ook de 1.3 met 60 pk uit de basisuitvoering is daar geschikt voor.
Even wat cijfertjes, niet helemaal representatief, maar leuk genoeg om even te meten. 0-100 km/h heb ik op 13,5 seconden geklokt, 80-120 km/h in de vierde en vijfde versnelling op respectievelijk 11,5 en 17 seconden. Zeker in z’n vier is hij lekker pittig en daarbij blijft het motorgeluid netjes op de achtergrond. In geen geval kan de Ka aangemerkt worden als schreeuwlelijk. Op de snelweg laten de banden wel goed van zich horen, maar de radio blijft goed verstaanbaar. In tegenstelling tot de Citroën C2, die ook de afgelopen week is getest, maar eigenlijk een halve klasse hoger ingeschaald moet worden.

70 pk
106 Nm
167 km/h
13,7 s
onb (6.5) l/100km
150 g/km
G
22%
€ 9.395
€ 11.695
€ 214 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Smart Fortwo Coupé 52 kW Edition MHD

  • Volkswagen Fox 1.4 Trendline

  • 2017 - Ford KA+ 1.2 Trend Ultimate

  • 2009 - Ford Ka 1.2 Titanium