Mazda CX-7 2.2 CiTD TS+

Pawel Piotrowski - 16 oktober 2009

Beter, maar niet perfect

Op het eerste gezicht lijkt aan het dashboard niet veel gewijzigd te zijn, maar een grondige inspectie toont aan dat de veranderingen toch behoorlijk ver gaan. Neem bijvoorbeeld de middenconsole, behalve mooiere decoratielijsten zijn alle knoppen naar een hoger niveau getild. Het zijn er wel heel veel, maar de functionaliteit laat te wensen over. Verrassing nummer één is dat het nieuwe infodisplay met navigatie slechts met knoppen op het stuur bediend kan worden. Op zich een prima idee, maar door de overvloed van knopjes op en aan het stuur gaat de bediening nogal omslachtig. Verrassing nummer twee is de beperkte instelmogelijkheid van de klimaatregeling, die nog steeds geen gescheiden temperatuurregeling voor bestuurder en passagier kent. Voor een auto van ruim veertig duizend euro is dat ronduit onacceptabel. Voor de rest is de CX-7 voldoende goed uitgerust, de meest luxe GT-L laat zelfs weinig te wensen over.

Over het algemeen heeft Mazda een duidelijke inhaalslag met het verbeterde interieur gemaakt. Sommige materialen zijn hoogwaardiger dan voorheen, op bepaalde plekken is nu ook soft touch kunststof toegepast. Dat zorgt voor een luxer sfeer aan boord, wat de vorige duidelijk miste. Helaas kan de CX-7 op detailniveau niet volledig overtuigen. Het centraal geplaatste infodisplay met navigatie – bekend uit de nieuwe Mazda3 – was hard nodig, maar aan de rechter zijkant vergezellen twee andere monochrome displays het kleine scherm. Één groot display zou niet alleen mooier zijn, maar ook beter afleesbaar. Op het scherm wordt namelijk ook het beeld van de achteruitrijcamera weergegeven, potentiële obstakels zijn echter lastig herkenbaar. Ook bij de afwerking laat de CX-7 een paar steekjes vallen. Sommige aflegvakken zijn nu gestoffeerd, het dashboardkastje en de kaartbakken in de deuren echter niet. Je mag het mierenneukerij noemen, maar bij een auto in deze klasse verwacht je wel een tot in de puntjes verzorgde afwerking.

Door de hogere bouw is de zitpositie merkbaar hoger dan bij een willekeurige MPV. Je hebt echt het gevoel met een SUV onderweg te zijn, wat met name door het goede overzicht over het verkeer komt. Qua bewegingsruimte zijn er weinig redenen tot klagen, zowel aan hoofd- en beenruimte is geen gebrek. De stoelen zijn lekker breed en bieden een voldoende mate aan steun. Slankere personen glijden wel tussen de wangen heen en weer. Een ander minpuntje is de relatief korte zitting, die meer geschikt is voor Japanse benen. De bagageruimte kent een lengte van meer dan een meter, langere spullen kunnen dankzij de omklapbare rugleuningen worden ingeladen.

173 pk
400 Nm
200 km/h
11,3 s
onb (7.5) l/100km
199 g/km
G
22%
€ 42.595
€ 43.590
€ 799 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Subaru Forester 2.0D Executive

  • Chevrolet Captiva 2.2 D 184 LTZ

  • Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium

  • Honda CR-V 2.2 i-CDTi Elegance

  • Opel Antara 2.0 CDTI Cosmo

  • 2008 - Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive