Kia cee'd Sporty Wagon 1.6 CVVT EcoDynamics First Edition

Jan Westerhof - 18 november 2009

Zuinige toerenmotor

De aandrijflijn van de cee’d is er eentje zoals ze die in Azië perfect weten te maken: een vlot en soepel toeren draaiende vierpitter met zestien kleppen die gekoppeld is aan een fijne en direct schakelende vijfbak. Van downsizing met turbo’s en zuinige zesbakken dus geen sprake. Wel van een start-stop systeem dat door Kia ‘ISG’ wordt genoemd en vooral de bijtellingjagers interesseert. De combinatie van een welwillig toerenmachientje met vooral topvermogen en het ISG is op het eerste gezicht een beetje een vreemde combinatie, maar het functioneert wel blijkt na het berekenen van het testverbruik.

De 124 pk van de 1.6 komen pas los als de motor - weliswaar gewillig - toeren maakt en dat is in theorie niet gunstig voor het verbruik. Hij mag bij dergelijk gebruik wel lekker vlot zijn, maar is dan tevens vrij rumoerig. Niet dat hij nu zo rauw klinkt, maar we zijn dergelijke toerenmotoren niet meer echt gewend tegenwoordig. Zoals gezegd functioneert het als geheel wel, want ondanks het gemis – zeker qua geluidsniveau - van een zesde versnelling kwam het testverbruik op een hele competitieve 6.8 Liter per 100 kilometer uit.

126 pk
157 Nm
192 km/h
11,0 s
6,8 (6) l/100km
142 g/km
E
22%
€ 16.295
€ 20.595
€ 378 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue

  • Chevrolet Cruze Stationwagon 1.4 Turbo LTZ

  • Dacia Logan MCV 1.6 16v Lauréate

  • Peugeot 308 SW 1.6-16V VTi XS Première

  • 2013 - Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition

  • 2013 - Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack

  • 2013 - Kia pro_cee'd 1.6 CRDI Super Pack

  • 2012 - Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI Plus Pack

  • 2012 - Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • 2011 - Kia Pro_cee'd 1.6 CVVT Seven

  • 2009 - Kia Pro_cee'd 1.4 CVVT ISG X-ecutive

  • 2008 - Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi X-ecutive

  • 2007 - Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive

  • 2007 - Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive