Audi Q7 3.0 TDI Clean Diesel Pro Line +

Pawel Piotrowski - 8 oktober 2009

Blauw wonder

Zoals al eerder aangestipt is de 3.0 TDI nu ook met Clean Diesel technologie leverbaar. Deze versie is dankzij een ingewikkeld chemisch proces flink schoner en voldoet daardoor al aan de EU6 norm. Deze Europese emissienorm zal naar verwachting in september 2014 voor nieuwe personenwagens van kracht worden. In het uitlaatsysteem wordt in een tweede katalysator de synthetische vloeistof AdBlue geïnjecteerd, waarmee schadelijke stikstofoxiden - mede verantwoordelijk voor de afbouw van de ozonlaag - worden afgebroken tot een mengsel van stikstof en water. Andere giftige stoffen, zoals koolmonoxide, koolwaterstoffen en roetdeeltjes, worden via traditionele manieren gefilterd dan wel opgeslagen.

Het resultaat is een minder vervuilende uitstoot met een geringer gedeelte aan giftige stoffen. Dat aan de Clean Diesel technologie nog steeds een geel D-label hangt heeft vooral met de CO2-uitstoot van 234 gram per kilometer te maken. Onze overheid heeft deze bonus / malus regeling immers aan de uitstoot daarvan gekoppeld. Geheel terecht is dat niet, het CO2 gas is namelijk veel beperkter van invloed op de verandering van het milieu. Op de gezondheid van mens en dier heeft het zelfs geen enkel effect. AdBlue verbetert de emissiewaarden aanzienlijk, maar is daarnaast voor de eigenaar volledig onderhoudsarm. De 30 liter tank hoeft namelijk alleen tijdens de reguliere servicebeurten te worden bijgevuld.

240 pk
550 Nm
216 km/h
8,5 s
11,1 (8.9) l/100km
234 g/km
F
22%
€ 75.900
€ 117.378
€ 2.152 / maand
€ 698 - € 755 / kwartaal
  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic

  • Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

  • BMW X5 3.0d High Executive

  • Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • 2016 - Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • 2015 - Audi Q7 3.0 TDI Pro Line S

  • 2007 - Audi Q7 4.2 TDI quattro Pro Line+ S-Line

  • 2006 - Audi Q7 3.0 TDI quattro