Audi Q7 3.0 TDI Clean Diesel Pro Line +

Pawel Piotrowski - 8 oktober 2009

Directieauto

Aan de binnenzijde bleef de facelift beperkt tot details, zo is het MMI navigatiesysteem nu van de derde generatie en er kan keuze worden gemaakt uit een nieuwe collectie sierlijsten. In onze testauto is de keuze gevallen op aluminium lijsten met een grove structuur, daarnaast zijn er sportstoelen die met fraai leder / alcantara zijn bekleed. Deze bieden meer steun dan de standaardzetels, maar hebben niet aan comfort ingeboet. Een zwarte hemel en driespaaks stuur met geperforeerd leder maken de sportieve ambiance compleet. Zoals vanouds zit het met de materialen en afwerking wel snor, door de cockpitachtige indeling is daarnaast alles ergonomisch goed te bereiken.

Tussen de stoelen zit de centrale bedieningseenheid van het MMI, waarmee diverse instellingen van de auto en multimediasystemen zijn af te roepen. Door de hooggeplaatste middenconsole gaat de bediening daarvan intuïtief, tegelijkertijd kan de arm op de middenarmsteun rusten. Gek genoeg heeft deze slechts een klein opbergvak met plek voor een losse telefoon. Andere spullen vinden hun plek in de deurvakken of het dashboardkastje, dat ook voor de bestuurder makkelijk te openen is via een centraal geplaatste knop. Over het algemeen oogt het interieur opgeruimd en verzorgd.

Uniek voor de Q7 is de mogelijkheid om voor drie verschillende zitconfiguraties te kiezen. Standaard is er plek voor vijf personen, met een derde zitbank komen daar twee plekken bij. Wie daarvoor kiest kan dan voor de tweede zitrij ook aparte comfortstoelen bestellen. Deze optie missen wij op onze uitvoering, maar het zitcomfort is achterin desondanks van topklasse niveau. Aan beenruimte heerst geen gebrek, ook de hoofdruimte lijdt niet onder het panoramadak. Door de hoger geplaatste achterbank zit je meer rechtop dan in een A8, waardoor de dijbenen automatisch beter ondersteund worden. Aan comfortverhogende zaken is tevens gedacht. Naast de klimaatregeling met vier zones zijn de buitenste zitplaatsen tevens van stoelverwarming voorzien. Sfeerverhogende ambianceverlichting en handige leeslampjes zijn dan wellicht details, maar al deze zaken maken de Q7 tot een ideale directieauto.

240 pk
550 Nm
216 km/h
8,5 s
11,1 (8.9) l/100km
234 g/km
F
22%
€ 75.900
€ 117.378
€ 2.152 / maand
€ 698 - € 755 / kwartaal
  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic

  • Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

  • BMW X5 3.0d High Executive

  • Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • 2016 - Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • 2015 - Audi Q7 3.0 TDI Pro Line S

  • 2007 - Audi Q7 4.2 TDI quattro Pro Line+ S-Line

  • 2006 - Audi Q7 3.0 TDI quattro