Citroën C2 1.4i VTR

Arno Lommers - 27 maart 2006

Het rijden

De motor waarmee de testauto is uitgerust is de 1.4i 8-klepper met 75 pk en 118 Nm. Het achtklepper karakter (bij lagere toeren is de meeste trekkracht beschikbaar) komt goed tot uiting. Ook onder de 2.000 toeren per minuut reageert de motor niet bokkig. Maar ook toerentallen van 4.000 of meer pakt hij met plezier. Daar is dan wel flink gas geven voor nodig. Echt heel vlot is de 1400 niet. Eerlijk gezegd had ik meer van hem verwacht. De fabriek belooft een sprint van 0 naar 100 km/h in 12,2 seconden. Misschien moet de motor nog wat inlopen. Van 80-120 km/h in de 4e en 5e versnelling heb ik uit de losse hand op 13 en 17 seconden geklokt. Inderdaad niet erg vlot, maar er is best mee te leven. Maar om nou € 1.350 in de zak te houden en kiezen voor de nauwelijks zuinigere 1.1i met 60 pk lijkt mij niet zo’n goed plan. Tenzij de stad het domein van de auto wordt.

Natuurlijk, auto’s van dit formaat worden vaak ingezet voor ritjes in de stad, maar ook daarbuiten weert de C2 zich kranig. Het motorgeluid neemt geen dramatische vormen aan, en het onderstel blijft comfortabel. Alleen in snel ingestuurde bochten wordt de auto snel onderstuurd en op dwarsnaden in een bocht komt de achterkant een stapje naar buiten. Op minder geplaveide wegen treed er wel aardig wat bandengruis op waardoor de radio nauwelijks meer te verstaan is, dat is jammer. Voor de rest is de C2 een prima partner op de buitenwegen.Sturen gaat fijn en schakelen levert ook geen problemen op, al zijn de schakelwegen wat lang.

Nog even iets over de verschillende bedieningsfuncties. De sproeier op de achterruit, bijvoorbeeld, spuit bij één aanraking van de schakelaar al een aardige hoeveelheid sproeiervloeistof op de ruit. Toch best handig, zo heb ik ervaren. De interval op de ruitenwissers vóór is veel te kort, een variabele interval is welkom. De test-C2 is niet voorzien van airco (een optie van € 995). Om de verwarming te bedienen staan de bestuurder draaiknoppen van een wat goedkope kunststof ter beschikking. Zoals al eerder gemeld is de bediening van de cruise control op de spaken van het stuur geplaatst. Inschakelen kan links én rechts, sneller alleen rechts en langzamer alleen links. In het begin is het even denken op welke spaak je nu moet drukken. Een systeem waarbij alle functies met één vinger bediend kunnen worden is doeltreffender, net als Opel heeft bijvoorbeeld.

Voor de precies € 15.000 euro is de C2 VTR goed uitgerust. Centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen met one-touch up/down-functie, cruise control en elektrische spiegels horen bij het pakket. Airco, cd-speler en parkeersensoren zijn, al dan niet in een pakket, leverbaar voor redelijke prijzen.

75 pk
118 Nm
169 km/h
12,2 s
onb (6) l/100km
143 g/km
G
22%
€ 11.440
€ 15.000
€ 275 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation

  • Seat Ibiza SC 1.4 Stylance

  • Ford Fiesta 1.3i Futura

  • Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs

  • Hyundai Accent 1.4i Dynamicversion

  • Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Inform Heartbeat