Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

Pawel Piotrowski - 26 juli 2009

Launch Control

Uiteraard kun je de GTI helemaal volgooien met allerlei gadgets, zoals de vermaarde DSG transmissie, continious damping control (CDC) en allerlei andere leuke snufjes. Leuk hoor, al die moderne elektronica. Het is alleen jammer dat je het ESP niet volledig uit kunt zetten. Door het indrukken van de ‘ESP OFF’ knop gaat feitelijk alleen de tractiecontrole uit. Nu wil je dat niet elke keer handmatig moeten uitzetten, en daar is aan gedacht: door de zesversnellingsbak in de eerste versnelling te zetten en het gaspedaal te vloeren schiet de toerenteller omhoog tot net onder de 4.000 toeren. Laat je vervolgens de koppeling los dan katapulteert de GTI zich met uitgeschakelde tractiecontrole vooruit. Op een dramatische wijze gaat vervolgens een hoop vermogen in rook en stank op, maar leuk is het wel!

Zet je de tractie controle handmatig uit dan heb je het heft volledig in eigen hand. Het toerental laat zich dan net als bij alle andere handbakken volledig zelf bepalen. Effectief is dat niet, met meer toeren maak je eigenlijk alleen maar een nog groter rookgordijn. Zelfs in de tweede versnelling is dan nog wielspin aanwezig, waarmee weer eens blijkt waarom voorwielaandrijvers en veel vermogen niet bepaalt goed met elkaar samengaan. De acceleratie van 0 tot 100km/h voltrekt zich derhalve in 6,9 seconden, wat geen wereldschokkend cijfer is. De GTI moet het dan ook meer van zijn tussenacceleraties hebben, en die zijn fenomenaal! Van 80 tot 120 in de vijfde versnelling duurt slechts 7,5 seconden, in een lager verzet komt de GTI zelfs in het vaarwater van veel krachtigere auto’s.

210 pk
280 Nm
240 km/h
6,9 s
9,3 (7.3) l/100km
170 g/km
G
22%
€ 31.650
€ 40.160
€ 736 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Volvo C30 T5 R-Design

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Renault Mégane RS

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

  • Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline