Ruimtelijke opzet
Dankzij de gigantische achterklep is de toegang tot de bagageruimte perfect. Omdat de achterlichten ook meescharnieren zijn in de kofferruimte extra lichtunits geplaatst. Wel zo veilig, maar het ziet er een beetje vreemd uit. Qua inhoud moet de bagageruimte het afleggen tegen de stationwagens met een functioneler ontwerp: de Ford Mondeo Wagon en Volkswagen Passat Variant kunnen met neergeklapte achterbank zo'n 200 liter méér verstouwen. Toch is de inhoud niet onaardig. Op de achterbank is in ieder geval voldoende ruimte. Waar de hoofdruimte van de vier- en vijfdeurs varianten achterin wat tegenvalt door de aflopende daklijn, is bij de Sports Tourer geen reden tot klagen.
Voorin is weinig nieuws te bespeuren: het interieur is identiek aan dat van de sedan en hatchback. Niet dat daar iets mis mee is, de ruimtelijke opzet en het mooie design valt wederom bij ons in de smaak. Het glimmende zilver rondom de automaatpook is iets waar we maar niet aan kunnen wennen. Dat oogt wat kitscherig en als de zon erop schijnt, kunnen de reflecties hinderlijk zijn. De testauto is uitgevoerd als 'Executive'; een speciale uitvoering voor de zakelijke markt, die is gebaseerd op de luxe Cosmo. Gescheiden klimaatregeling, 18 inch lichtmetalen velgen en een cd-navigatiesysteem met kleurenscherm en in zes richtingen verstelbare stoelen behoren tot de standaarduitrusting.
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic
BMW 3 Serie Touring 320i Business Line
Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Mercedes-Benz C-Klasse Estate C200 CGI Business Class
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium