Dynamische uitstraling
Over smaak valt te twisten, maar dat de Insignia een fraaie verschijning is, daar zijn de meesten het wel over eens. Ook bij de Sports Tourer ligt de nadruk, meer dan bij de Vectra, op de vormgeving. Dat is goed te zien aan de schuin aflopende achterkant. Een rechte achterzijde zorgt voor meer bagageruimte, een schuine voor een meer dynamische uitstraling. Hiermee volgt de Sports Tourer de lijn van de zogenaamde lifestylecombi's zoals de Alfa Romeo 159 SW en Audi A4 Avant. Naast de sportievere uitstraling, zorgt zo'n schuin achterste ook voor een betere stroomlijn en dat zorgt op zijn beurt weer voor een lager brandstofverbruik en minder windruis.
De Sports Tourer is 8 centimeter langer dan de gewone Insignia en daarmee is het de langste Opel van de afgelopen decennia, hij is zelfs een stukje langer dan de Omega. Op zich is de auto goed in proportie, al is de overhang aan de achterzijde wat lang. Opvallend is dat de achterklep zo ongeveer de volledige achterzijde beslaat. Die klep is trouwens optioneel elektrisch te openen: met de contactsleutel én met een knop in het bestuurdersportier. Omdat hij in geopende toestand ver boven het dak uittoornt, zou dat in lage parkeergarages nog wel eens voor problemen kunnen zorgen. Opel heeft daar iets op gevonden: je kunt de achterklep begrenzen op driekwart van de hoogte.
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic
BMW 3 Serie Touring 320i Business Line
Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Mercedes-Benz C-Klasse Estate C200 CGI Business Class
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium