Het rijden
Al bij het starten komt er een brommetje uit het vooronder. Klinkt veelbelovend. Helaas kent de 1.4i-16V het karakter van een onvervalste zestienklepper. Onderin de toeren is er echt niemand thuis. De technische gegevens laat dit ook wel zien. Maximaal 126 Nm koppel bij pas 4400 toeren per minuut. Lage toeren laat hij probleemloos toe, maar een duw op het gaspedaal geeft geen pittige respons. Alles behalve dat zelfs. Maar, door één of twee tandjes terug te schakelen met de pook van de perfect schakelende vijfbak komt zijn temperament naar boven. Door de lekker op elkaar aansluitende bakverhoudingen gaat de Ibiza er met 100 pk lekker van door. Met een mooie sportief klinkende snerp op de achtergrond, want over het geheel genomen zit het met de geluidsisolatie wel goed. Zijn enthousiasme bij hoge toeren heeft wel tot gevolg dat bij een snelheid van 120 km/h de toerenteller al op 3.750 toeren staat.
Het weggedrag is om door een ringetje te halen. Ik zou de Ford Fiesta er voor een goed vergelijk direct naast moeten hebben om te zien welke strakker is, maar de Ibiza rijdt erg goed. Wel zeker is dat hij wat comfortabeler is dan de genoemde concurrent van Ford. Aan drempels en oneffenheden in het wegdek heeft hij een wat minder grote hekel. De bochten rondt de enthousiaste Spanjaard, voorzien van banden in de maat 195/55 R15, met gemak op hoge snelheid. Als het te gek wordt treedt er op een vertrouwde manier onderstuur op dat door gas minderen eenvoudig te beheersen is. Aan lastwisselingen en snelle stuuracties heeft de Ibiza lak, zou hij met sportonderstel nog fijner, lees: scherper, rijden?