Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation

Arno Lommers - 21 maart 2006

Het interieur

Instappen, stoel en stuur instellen en eens even rondneuzen. Is hier ook maar íets veranderd in vergelijking tot het vorige model? Ja, het stuur is wat strakker vormgegeven en ik zie een andere pookknop en stoelbekleding, maar verder is alles bij het oude gebleven. In dit geval niet erg want het geheel ziet er nog steeds goed uit. Wat wel opvalt, is de enorme hoeveelheid verschillende kunststoffen die ik heb geteld. Zo’n tien (!) verschillende structuren en materialen heeft Seat verwerkt tot dashboard. Dat geeft een onrustig beeld. Overigens is de afwerking in orde, daar geen kwaad woord over. Een opvallend semi-sportief accent is de bovenkant van het stuur dat is geperforeerd, een soort leer-look zeg maar.

Heel eenvoudig laten de stoelen en stuur zich instellen. Alleen aan verstelbereik voor een sportieve zithouding ontbreekt het. Hiervoor zou het stuur over een grotere afstand in lengte, en de stoel verder richting bodem te bewegen moeten zijn. De onderkant van de meters wordt bedekt door het stuur, tenzij je het stuur op schoot wilt. Als vergelijk ben ik in de showroom in de Ibiza Sport met standaard sportstoelen gaan zitten. Misschien is het gevoelsbedrog maar het lijkt of de bestuurdersstoel daar nét iets verder omlaag kan. De stoelen van de Sensation zijn overigens wel lekker stevig en geven overal prima steun. De middenconsole ziet er bijna ouderwets uit. Een alarmknop die niet in het geheel past, een achteraf ingebouwde radio en een aircobediening (automatisch in de Sensation!) die te laag zit. Wel is de console naar de bestuurder toe gebogen. Ook de lichtschakelaar aan de linkerkant van het stuur is op de bestuurder gericht, maar zit diep weggestopt. De ronde ventilatieroosters met zilverkleurige omranding geven wat fleur in de grijze wereld. Een opvallend geintje is dat het bedieningsrandje (hoe noem je zo iets?!) een kwartslag te draaien is, zo zijn ze nog makkelijker te verstellen.
De fijne voorstoelen vinden het niet nodig om naar voren te schuiven als er passagiers achter hen willen zitten. Alleen de rugleuning klapt om. Desondanks is er nog aardig op de achterbank te komen. Helaas, de ruimte daar is niet overvloedig. De hoofdruimte gáát nog, maar beenruimte…nee die is er niet in voldoende mate voor mensen boven de 1 meter 70. Veel concurrenten bieden op dit vlak meer.

De kofferruimte is echter wel voldoende groot. Deze is nog uit te breiden door de zitting en de leuning van de achterbank in twee delen neer te klappen. De zitting gaat heel eenvoudig voorover. Niet, zoals meestal, achteraan vastpakken en naar je toe klappen, maar aan de voorkant omhoog halen en naar voren laten scharnieren. Handig, al voelt de constructie wat slapjes aan. Ouderwets is wel dat de hoofdsteunen niet op hun plaats kunnen blijven. Waar moeten je die nu kwijt? Bij eventuele banden pech geen gedoe met spuitbusjes; de Ibiza is uitgerust met een volwaardig (stalen) reservewiel.

Over uitrusting gesproken. Ten opzichte van de Reference-uitvoering biedt de Sensation voor € 855 het volgende meer: 15-inch lichtmetaal, mistlampen, bumpers en spiegels in kleur, automatische airco en cruise control. Én natuurlijk de 25 pk extra. Een mooi pakket, zeker, maar ik heb een boordcomputer, elektrische spiegels en een geïntegreerde radio gemist. Het volgende uitrustingsniveau, Sport, ligt toch bijna € 1.800 verder. Een boel geld maar voor de liefhebber een mooi pakket, met grotere velgen, sportstoelen en een steviger onderstel. De Sport kent ook meer optiemogelijkheden, maar dat drijft de prijs uiteraard verder op.

100 pk
126 Nm
190 km/h
11,2 s
onb (6.6) l/100km
166 g/km
G
22%
€ 10.995
€ 15.250
€ 280 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Citroën C2 1.4i VTR

  • Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs

  • Ford Fiesta 1.3i Futura

  • Opel Corsa 1.2i-16V Enjoy

  • Hyundai Accent 1.4i Dynamicversion

  • Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Inform Heartbeat

  • Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack

  • Peugeot 207 1.4 16V XS Première 3d

  • Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe

  • 2017 - Seat Ibiza 1.0 TSI Xcellence

  • 2012 - Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive

  • 2011 - Seat Ibiza ST 1.2 TSI Sport

  • 2008 - Seat Ibiza SC 1.4 Stylance

  • 2008 - Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up

  • 2007 - Seat Ibiza 1.2 12V Selection