Audi A3 1.4 TFSi Attraction Pro Line

- 17 maart 2009

A-label

Het vroege schakelen heeft uiteraard tot doel dat het toerental laag kan blijven en het verbruik evenzo. Op de buitenwegen lukt dat ook absoluut. Of het nu met 80 of 120 km/u is en of je het gas met een vaste voet bedient of door middel van de cruise control, het brandstofverbruik blijft heel netjes zo rond de 5 liter per 100 km. Dat komt aardig overeen met de fabrieksopgave van 4,8 liter per 100 km. Binnen de bebouwde kom is de opgegeven 7,1 liter echter zeer moeilijk te behalen. Met regelmatig afremmen en versnellen klimt het verbruik snel. Boven de 8 liter per 100 km zit je zo, zelfs met een rustige rijstijl.

Lage toeren resulteren dikwijls in een brommerig motorgeluid, maar bij de A3 is niks minder waar. De krachtbron is fluisterstil. Alleen wanneer je de toeren bewust laat klimmen komt het motorgeluid goed hoorbaar naar voren, maar dan hoort het er natuurlijk bij. Het fluitje van de turbo verraadt dan dat we hier te maken hebben met een geavanceerd stukje techniek. Ook bijgeluiden van de banden en rijwind blijven goed buiten het interieur.

Het rijgedrag van de A3 bevindt zich op de schaal van comfortabel tot sportief net iets aan de sportieve kant van het midden. De besturing is redelijk direct, zonder zwaar te zijn. De demping is er een waar het gevoel met de ondergrond niet verloren gaat, zonder stug te zijn. In die zien zal het de sportieve rijder kunnen aanspreken die toch heel wat kilometers per jaar moet verslinden. Voor degenen die van alles wat willen, is optioneel het Audi Magnetic Ride beschikbaar. Daarmee zijn de dempers naar wens sportief dan wel comfortabel in te stellen.

125 pk
200 Nm
203 km/h
9,3 s
6,9 (5.6) l/100km
133 g/km
D
22%
€ 24.685
€ 35.787
€ 656 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Renault Mégane RS

  • Volvo C30 2.0 Momentum

  • Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

  • Volkswagen Golf 1.4 16V TSI GT 170 pk

  • Ford Focus ST

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

  • Hyundai Veloster 1.6 GDI i-Catcher

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • 2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • 2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • 2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus

  • 2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus

  • 2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S

  • 2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition

  • 2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition

  • 2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +

  • 2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition

  • 2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction