Het exterieur
De buitenkant van de Laguna Phase II, zoals Renault zijn modelwijzigingen typeert, is niet schrikeenwaardig veranderd. Alleen aan de voorzijde van de auto vallen de opnieuw geboetseerde koplampen op. Hiertussen zijn twee opnieuw vormgegeven grilles geplaatst, waar het grote merklogo weer tussen zit. Boven het logo zit een lichte vouw in de bumper, wat enige sportiviteit moet oproepen. De twee lange chromen strips welke horizontaal naar het midden toelopen en vervolgens omhoog afbuigen langs het logo zorgen voor een chique uitstraling.
De daklijn van de geteste Grand Tour vind ik persoonlijk nog steeds een sterk punt. Een licht naar beneden afbuigende daklijn, waarbij de stijlvol gelijnde dakrails het plaatje afmaken. Een kenmerk waarin de Grand Tour niet alleen staat is dat de 16 inch velgen de wielkasten maar matig vullen, een maatje groter is vereist voor een sportieve uitstraling. Verder doorlopende naar de achterkant blijkt al snel dat het accent van het ontwerp meer op het front van de auto ligt. De achterkant is vrij ‘clean’ vormgegeven, met twee om de hoek lopende lichtclusters en een dunne chromen strip aan de onderkant van de achterklep. De achterlichten zijn recht van achteren vrij smal, waardoor de chromen strip de achterkant optisch breder moet laten lijken. Dit is mijn inziens aardig gelukt, de achterkant komt op mij eerder pompeus dan ielig over.
Naar mijn bescheiden mening is het model, in vergelijking tot de overige middenklassers, nog steeds bijdetijds vormgegeven. En profil valt in ieder geval niet direct op dat de Laguna alweer sinds 2001 op de markt bivakkeert.