Van chick car naar sports car
Zo ingetogen als de originele Herbie was, zo uitbundig is deze RSi. Is het niet de enorme whale tail achterspoiler, dan zijn het wel de extreem uitgeklopte wielkasten waarmee hij laat zien dat hij geen gewone New Beetle is. Die wielkasten bieden plaats aan lichtgewicht 18 inch ‘OZ Superturismo’ wielen. Geen toevallige keuze: precies dezelfde wielen werden gebruikt in de raceklasse waaraan dit model deelnam, de New Beetle Cup. Kijken we naar de achterkant, dan kunnen we natuurlijk niet om de gigagrote spoiler heen, die voor de nodige downforce op de achteras zorgt. Ook de vuistdikke Remus-uitlaatpijpen die uit de sportieve achterbumper priemen laten er geen twijfel over bestaan dat dit niet zomaar een Beetle is.
De transformatie tot sportwagen heeft ervoor gezorgd dat deze New Beetle in de breedte met 8 centimeter is gegroeid. Vooral recht van voren zorgt dat voor een apart aanzicht: een sterk uitgebouwde carrosserie, drie gigantische luchtinlaten in de bumper en tegelijkertijd dat guitige Beetle-snoetje met die vertederende Bambi-ogen. Die ‘ogen’ zijn trouwens standaard voorzien van xenon-verlichting. Tegenwoordig niets opzienbarends, maar toen de auto in 2001 op de markt kwam, was dat wel degelijk iets bijzonders. Bij de Porsche 911 moest je daar toen nog voor bijbetalen. Overigens was de New Beetle RSi met zijn nieuwprijs van bijna 107.000 euro zelfs zo’n twee mille duurder dan de instap-911 destijds.