Volvo XC60 D5 Summum

Michel van Breugel - 7 januari 2009

Comfortabel

De XC60 die wij van Volvo Nederland meekregen beschikt over de krachtigste diesel, de bekende D5, welke 185 paardenkrachten levert. Ook het koppel van 400 Nm is niet misselijk. Naast deze krachtbron is er een minder sterke 2.4D leverbaar met 163 pk, en een krachtige benzinemotor 3-liter zes in lijn met 285 pk. De dieselmotor is krachtig en soepel genoeg om deze Volvo vlot door het verkeer te helpen. De reactie op het gaspedaal is wat traag en resulteert in een sprint van 0-100 km/h in 9,9 seconden. Wanneer een bocht wordt uitgeaccelereerd of een rotonde wordt afgereden valt op dat de automaat even bedenktijd nodig heeft. Uiteindelijk kiest die ervoor nog een verzet terug te schakelen. Daardoor voelt de motor lui aan, en dat is jammer want de D5 is beresterk. Bij zijn presteren laat de diesel zich op de achtergrond horen, maar vooral bij een koude start is de D5 goed hoorbaar. Echter doordat de Zweed goed geïsoleerd is, blijft het aangenaam stil onderweg. De XC60 heeft standaard vierwielaandrijving, wat in de wintermaanden het veiligheidsgehalte verhoogt. Verwacht overigens geen indrukwekkende terreincapaciteiten van deze Zweed, wie echt off-road wil moet een "echte" terreinwagen aanschaffen.

Rijden in de Volvo XC60 voelt heerlijk comfortabel aan. De koets is ook bij wat sneller genomen bochten zeer stabiel, wat niet van alle SUV's gezegd kan worden. Eigenlijk is de XC60 ook geen SUV, maar een middenweg tussen een SUV en stationwagen. Het genot en weggedrag van een stationwagon, en de ruimte en uitstraling van een SUV, zo kunnen we de XC60 het best omschrijven. Tijdens het rijden biedt de Volvo een prachtig compromis tussen comfort en dynamiek. Het stuurwiel ligt lekker in de hand en geeft de bestuurder veel gevoel in de installatie. Het onderstel is daarbij mooi in balans en biedt ook het midden tussen comfort en een fijne, wat straffere, wegligging. De Volvo veert daarbij veel comfortabeler dan bijvoorbeeld de X3, maar blijft stevig genoeg om met relatief hoge snelheden door bochten te kunnen gaan. Het onderstel is in te stellen op drie standen: Sport, Comfort en Advanced. Overhellen kent de Volvo in kleine mate waarbij ook het zitcomfort tijdens het rijden weer aangeprezen dient te worden. Zoals gezegd is de nieuwe XC60 op dit moment leverbaar met drie bekende motoren. Daarnaast is de Zweed alleen leverbaar met vierwielaandrijving. Echter komt daar in de loop van 2009 verandering in, Volvo zal ook voorwielaangedreven exemplaren op de markt gaan brengen. De vijfcilinder benzinemotoren zullen ook later dit jaar hun weg naar Nederland weten te vinden.

185 pk
400 Nm
200 km/h
9,9 s
9,5 (8.3) l/100km
219 g/km
G
22%
€ 47.950
€ 76.055
€ 1.394 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • BMW X3 xDrive20d High Executive

  • Infiniti EX 30d GT Premium

  • Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4Matic

  • Infiniti EX37 3.7 V6

  • Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line

  • Land Rover Freelander 2 2.2 TD4 HSE

  • Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige

  • 2017 - Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design