Precies op tijd
Eigenlijk is het vrij logisch dat het Zweedse Volvo met een model als de XC60 op de markt komt. Het nieuwe model opereert onder de XC90 en moet gaan concurreren met sterke tegenspelers als de Audi Q5, Mercedes GLK, BMW X3 en Land Rover Freelander. De XC60 is de nieuwe crossover van de Zweden en biedt een mix van twee stijlen: de onderkant van de carrosserie is dik en gespierd waarbij de bovenzijde de elegante Volvo-lijn behoudt. Kleine auto's scoren de laatste tijd goed en zelfs SUV's moeten wat inleveren, deze worden gewoon een maatje kleiner. Daarop inspelend is Volvo precies op tijd met de XC60.
Met de Volvo XC60 lanceren de Zweden een compacte premium SUV waarbij veiligheid en comfort vooropstaan. Dat alles verpakt in een modern Volvo-jasje. Deze nieuwe Volvo staat wederom te boek als een van de veiligste automobielen op de markt. Het scala aan veiligheidssnufjes is imponerend te noemen. Er staan termen in de lijst waar zelfs wij nog niet eerder van gehoord hadden. Wij kregen een aantal dagen de beschikking over de op diesel rijdende D5 Geartronic in Summum-trim, waarmee deze Volvo onze hoge verwachtingen probeert waar te maken.
Op de occasionmarkt is er veel keuze uit Volvo XC60 modellen. Het is een fijne en betrouwbare auto, die je met een gerust hart kunt kopen, ook al staan er al veel kilometers op. Het is dan wel belangrijk dat de auto goed is onderhouden: vraag altijd naar de onderhoudshistorie. Check ook even of de airco werkt en fris ruikt. De meeste modellen zijn automaten, je kan daarnaast kiezen uit voorwiel- of vierwielaandrijving. Vanaf 2017 zijn de meeste XC60's uitgerust met cruise control, veel ook met adaptieve cruise control. Let wel op, dat je de knopjes hebt betekent niet altijd dat je ook de adaptieve variant hebt.