Serieuzer
De vorige Ka was ruim twaalf jaar oud en stamde nog uit het 'New Edge'-tijdperk van Ford. Door zijn uitgesproken uiterlijk was het autootje nog niet echt gedateerd. Tegenwoordig geeft het merk alle nieuwe modellen het 'Kinetic Design' mee, daar moest de jongste telg dus ook aan geloven. Wat betreft de neus kreeg de Ka veel mee van een van z'n grotere broers, de Fiesta. Dat guitige is er vanaf, de voorzijde is wat serieuzer geworden. De koplampen lopen behoorlijk ver door naar de zijkant van de auto. Mistlampen voor zijn standaard op de Titanium-uitvoering, die voor duizend euro meer de dealer mag verlaten dan de Trend, die vanaf 10.000 euro te koop is. Een ander extraatje van de Titanium zijn de 15 inch stalen velgen. Ons testexemplaar kreeg de kleur wit mee, hetgeen de Ka tot een opvallende verschijning maakt in het stadsbeeld.
Zoals gezegd lopen de koplampen behoorlijk ver door naar de zijkant van de Ka. Kijken we verder, dan zien we vanuit dat punt een vloeiende lijn doorlopen via de zijruiten naar de achterlichten. In de raamlijst komen we het herkenbare logo van de Ka tegen, evenals op de achterzijde van de auto. Voorbijgangers zullen zich dus niet snel vergissen welk type er nou precies staat geparkeerd. De achterlichten hebben door de ringen wel iets weg van de Alfa Romeo MiTo en zien er even stijlvol uit als de voorlampen. Verder zit de klep vrij hoog, dat komt door de grote onderbumper.
De nieuwste Ford ziet er net als zijn grotere broers dus strak uit, maar is wat minder uitbundig als het vorige model, dat veel jonge mensen en vrouwen aansprak. Maar deze groep hoeft niet te treuren. Ford springt daar ook nu slim op in door de kopers hun nieuwe aanwinst te laten 'customizen'. Helemaal leuk zijn de drie designpakketten, die het exterieur van de Ka extra opvallend maken en het interieur met nog meer kleuren verfraaien.