Weinig toeren, laag verbruik
Onze C4 beschikt over de nieuwe 1.6 THP motor. PSA, het moederbedrijf van Citroën, heeft dit blok samen met BMW ontwikkeld. Naast de C4, worden ook de Mini en diverse Peugeots van deze 1.6 turbo voorzien. Het grote voordeel van een turbo is dat je bij lage toerentallen veel meer trekkracht hebt dan bij een atmosferische krachtbron. Zo levert de THP-motor zijn maximale koppel al bij een toerental van 1.400. Hierdoor is het niet nodig om bij het optrekken veel toeren te maken en dat is weer gunstig voor het verbruik. Citroën claimt dat deze motor in de C4 genoegen neemt met 6,9 liter per 100 km. Met relatief veel snelweggebruik is dat ons wel gelukt, maar we betwijfelen of het ook haalbaar is voor iemand die wat meer in de stad rijdt.
De snelweg is het terrein waar deze Citroën veel indruk maakt. Het is één van de meest comfortabele auto’s in zijn klasse. Hij strijkt de weg goed glad, maar is ook weer niet zo week geveerd dat overhellen een probleem is. Integendeel: in bochten blijft hij keurig neutraal, zodat hoge bochtensnelheden mogelijk zijn. Op de snelweg is de C4 ook erg stil, dat komt vooral door de lange overbrengingen. Omdat hij bij 120 km/h slechts 2.500 toeren maakt - bijzonder weinig voor een ‘éénpuntzesje’ - is het motorgeluid amper hoorbaar. In de stad is het voordeel van de lange versnellingen minder duidelijk, maar dankzij de turbo zijn lage toerentallen gelukkig geen probleem. En dat je in de tweede versnelling ruim 110 kunt halen is eigenlijk ook wel leuk.
Wat betreft de besturing en bediening verrast de C4 niet. Hij stuurt licht, maar wel precies en zeker niet vaag. Ook de versnellingspook laat zich makkelijk bedienen, de zesbak schakelt lekker licht en toch trefzeker. Het koppelingspedaal geeft bovendien voldoende feedback, iets dat we van veel concurrenten helaas niet kunnen zeggen. Remmen doet hij prima. De remschijven vertragen goed en bij een noodstop blijft de auto netjes in het spoor. Natuurlijk trap je niet dagelijks het rempedaal tot de bodem in, maar het is een fijne gedachte dat de C4 zich in die situatie goed houdt. Sowieso is hij behoorlijk koersvast, ook ernstige spoorvorming of sterke zijwind brengt hem niet van zijn stuk. Daardoor voelt hij groter aan dan hij is.