Eenheid binnen de familie
Eigenlijk had de C4 nog niet echt een facelift nodig, hij oogde immers niet gedateerd, het was meer een kwestie van het streven naar eenheid binnen de familie. Door zijn trapeziumvormige grille heeft hij meer gelijkenissen met zijn grote broer, de C5. De vouw die over het midden van de motorkap liep is gladgestreken, zodat ook de motorkap van de C4 beter aansluit bij de andere modellen van Citroën. Verder hebben de mistlichten een opvallende zilverkleurige omlijsting gekregen, iets dat we de laatste jaren bij steeds meer – met name Franse – auto’s zagen. De facelift beperkte zich tot de voorkant van de auto, de achterkant bleef hetzelfde. Dat geeft ook aan dat de facelift niet hard nodig was en eerder een ‘politieke’ kwestie was.
Waar de driedeurs C4 Coupé met zijn aerodynamische achterzijde nog het meest wegheeft van een futuristische conceptauto van enkele decennia geleden, heeft de vijfdeurs Berline juist een heel behoudend ontwerp. Okay, de koplampen en achterlichten zien er misschien wat ongewoon uit, maar in grote lijnen is het design vooral veilig. Vanaf de zijkant gezien herkennen we zelfs de ‘oervorm’, de ronde belijning die een klein kind tekent als je het vraagt een auto op papier te zetten. Wellicht heeft Citroën voor het veilige design gekozen om zo de praktische koper, die minder waarde hecht aan een eigenzinnige uitstraling, te kunnen bedienen met de Berline, terwijl degene die zich wil onderscheiden aan zijn trekken komt met de Coupé.