Abarth 500 1.4 16v T-Jet

- 13 november 2008

Sportknop

Ondanks de sportieve zetels is je positie als bestuurder niet de meest sportieve. Je zit relatief hoog, zoals dat eigenlijk bij een modern, klein autootje past. Neem daarbij de hoog geplaatste versnellingspook en je waant je bij de eerste kennismaking niet direct in een sportief wagentje. Gelukkig maken de capaciteiten van de 500 snel korte metten met die indruk. Het subtiel brommende motortje kent geen moeite om de auto voort te stuwen en het wordt ineens superleuk wanneer het gaspedaal stevig ingedrukt wordt. Over het hele toerengebied kan stante pede een lekkere acceleratie ingezet worden. De stand van de sportknop is in deze wel een belangrijke factor. De ronde knop midden op het dashboard is in staat het karakter van de auto behoorlijk te beïnvloeden. Wanneer de sportstand niet is ingeschakeld komt de turbo er beduidend minder fel in.

Ook de stuurbewegingen worden in de sportstand anders verwerkt. Standaard is de stoere Abarth ook maar gewoon een 500-tje. Soepele stuurbewegingen zorgen voor een grote, stadse bruikbaarheid. Maar oh, wat een verschil wanneer de knop om gaat. Alsof er een emmer stroop tussen de draaiende delen wordt gegoten. Je moet direct in letterlijke zin harder trekken aan het stuur, al is het lastig om je als bestuurder los te maken van het 'kunstmatige gevoel'. Gelukkig is er niet alleen sprake van wat toegevoegde wrijving, maar kan je daadwerkelijk scherper de bochten aansnijden door de kleinere stuuruitslag.

Veel vermogen op weinig massa is een kenmerk van sportiviteit. Op dat punt doet hij leuk mee, maar uitblinken is er niet bij met ruim 1000 kg en 135 pk. Het andere kenmerk van een goede handling en wegligging is de kleine Abarth meer op het lijf geschreven. De straffe vering zorgt voor een strakke wegligging en ondanks het 'hoge karakter' van de koets zijn er zelfs in abrupt ingezette stuurbewegingen weinig schoonheidsfoutjes te vinden. Hiermee schijnt het klassieke Abarth met zijn betere gooi- en smijtwerkautootjes weer door in de moderne 500.

Tot slot nog een uitwerking van de sportknop waar je blij van wordt. Je kan tegenwoordig geen auto instappen, of je wordt namens de 'Doeks uut Hasselt' gewezen op je schakelmomenten. Zo ook bij deze Abarth. Van deze combinatie van zuinig rijden en een pittige auto zouden spontaan de tranen in je ogen kunnen schieten, maar met de sportknop ingeschakeld verandert het knipperende 'Shift Up' display in een waarschuwingsdisplay dat zich pas roert wanneer je flink het rode toerengebied ingaat. Een leuke combinatie die aangeeft dat de 500 Abarth het beste van twee werelden probeert te combineren.

135 pk
206 Nm
205 km/h
7,9 s
7,7 (6.5) l/100km
155 g/km
G
22%
€ 21.990
€ 25.345
€ 465 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • 2016 - Abarth 595C 1.4 T-Jet 180 Competizione