Seat Ibiza SC 1.4 Stylance

Michel van Breugel - 17 oktober 2008

Verrassend sportief

Van het starten van de benzinemotor zal de bestuurder niet direct koud of warm worden. De 1.4 krachtbron in het vooronder laat dan ook maar weinig van zich horen, daarnaast zijn de geluiden die hij veroorzaakt niet direct indrukwekkend. Maar wat wil je, de SC wordt momenteel nog alleen geleverd met 1.2, 1.4 en 1.6 benzinemotoren. Krachtigere versies volgen later. Na de testperiode kunnen we concluderen dat de prestaties van de gereden krachtbron tegenvallen. De 1.4 is minder pittig dan je bij zo’n sportief ogende auto zou verwachten. Je moet hem goed op toeren houden, anders valt zijn trekkracht echt tegen. Vooral bij snel optrekken moeten de tachtig paardenkrachten fors aan het werk om de bijna duizend kilo wegende SportCoupé enige vaart te geven. Boven de 100km/h gaat het allemaal niet zo hard meer, bij inhalen heb je snel behoefte aan iets meer vermogen.

Standaard zijn alle motoren gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak Deze vijfbak schakelt goed, maar had wel iets meer weerstand mogen bieden. De 105 pk sterke 1.6 benzine kan bovendien ook worden gecombineerd met de nieuwe, efficiënte zeventraps DSG-versnellingsbak, een primeur in dit segment. Met kortere overbrengingen zorgt deze nieuwe, automatische versnellingsbak met dubbele koppeling voor snellere acceleratieprestaties in de Ibiza SC. Daarnaast heeft dit systeem een opvallend laag brandstofverbruik tot gevolg, omdat de zevende versnelling bij uitstek geschikt is voor lange afstanden op de snelweg. Ook de gereden benzinemotor van deze Ibiza blijkt verder niet te rumoerig te zijn en ook zijn gemiddelde verbruik van 1 op 15 mag er zijn.

Seat krijgt binnen de VW-groep als eerste de beschikking over het nieuwe platform voor het B-segment. Daarop vinden we straks ook onder meer de VW Polo en Skoda Fabia. Een onderstel dat zich voorbeeldig voorspelbaar en goed controleerbaar voordoet. En waar overduidelijk géén enkele Spanjaard met z'n vingers heeft aangezeten, de afstelling is zonder meer Duits. De auto veert comfortabel genoeg, maar de carrosseriebewegingen door oneffenheden in de weg maken hem soms wat onrustig. De Seat ligt steviger op de weg dan menig concurrent en stuurt lekker direct, maar ook erg licht. In het begin moet je hier ontzettend aan wennen, maar eenmaal gewend is de wendbaarheid van de Ibiza opvallend groot. Er zijn vier factoren die direct van invloed zijn op de sportieve wegligging van de nieuwe Seat Ibiza SC: zijn grote spoorbreedte, de lange wielbasis, grote wielen en een verbeterde Agile Chassis-structuur die direct de wielophanging, besturing en remmen beïnvloedt. Het stuurgedrag past in ieder geval geheel in de lijn der verwachtingen.

85 pk
132 Nm
175 km/h
12,2 s
6,6 (6.2) l/100km
149 g/km
G
22%
€ 13.795
€ 15.795
€ 290 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs

  • Fiat Punto Evo 1.3 MJ 85 Dynamic

  • Citroën C2 1.4i VTR

  • Fiat Grande Punto 1.4 Edizione Prima

  • Opel Corsa 1.2i-16V Enjoy

  • Ford Fiesta 1.3i Futura

  • Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack

  • Hyundai Accent 1.4i Dynamicversion

  • Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Inform Heartbeat

  • Peugeot 207 1.4 16V XS Première 3d

  • Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe

  • 2017 - Seat Ibiza 1.0 TSI Xcellence

  • 2012 - Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive

  • 2011 - Seat Ibiza ST 1.2 TSI Sport

  • 2008 - Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up

  • 2007 - Seat Ibiza 1.2 12V Selection

  • 2006 - Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation