SportCoupé
Als we kijken naar het model dat de SC aflost, heeft Seat werkt gemaakt van de nieuwe generatie. Het sportieve accent was bij het uittredende model ver te zoeken, hij leek bovendien veel op de vijfdeurs variant. De Spanjaarden hebben naast een eigen naam ook een ander karakter aan de driedeurs meegegeven. Het nieuwe 'Arrow Design' stijlconcept heeft geresulteerd in eenvoudige en duidelijke geometrische lijnen. Dankzij die nieuwe ontwerptaal oogt de voorkant bijzonder sportief, ook door de plaats en vorm van opvallende, scherpe koplampen en de radiatorgrille. Duidelijke en scherpe lijnen kenmerken de door Luc Donckerwolke getekende carrosserie. Vooral opvallend is de oplopende lijn in de voorbumper. Die lijkt de koplampunits als het ware te omsluiten. De neus krijgt een lager gepositioneerde grille terwijl terwijl de voornaamste vouwen en naden vooraan een pijl vormen.
Om ervoor te zorgen dat de drie- en vijfdeurs duidelijk van elkaar verschillen heeft Seat bij de SC meer de nadruk gelegd op dynamiek. Aan de voorzijde zijn beide modellen exact gelijk, maar vanaf de A-stijl is geen carrosseriepaneel meer hetzelfde en zelfs de daklijn is verlaagd. De dalende vouwlijn op de flank kreeg het gezelschap van een tweede plooilijn die in tegengestelde richting over de achterste wielkasten geschikt wordt. Bij de vijfdeurs mondt die uit in de lichtunits, maar de SportCoupé heeft slankere achterlichtunits. Vooral de achterste raamstijlen geven de SC iets eigenzinnigs, wat hem tegelijkertijd weer gedronger en agressiever maakt dan de elegantere vijfdeurs. In het oog springen daarbij vooral de brede schouders. De oplopende lijn geeft de Ibiza een lekker dik aanzien.
Een dakspoilertje en een hoge bumper maken dat beeld compleet. Want ondanks de kunstig gespannen koets, kan de Ibiza SC niet verbergen dat hij vrij hoog is (1,42m bij een lengte van 4,03m) en zijn daklijn nauwelijks afloopt. De drie verschillende uitvoeringen vertalen zich ook in het exterieur. Zo zijn er bij de uivoeringen verschillende lichtmetalen velgen onder de Ibiza gemonteerd. Ook is de SC in vier flitsende kleuren leverbaar, Lumina Oranje, Galia Blauw en Limette Geel. Op deze manier kan je de SC nog persoonlijker en opvallender maken.
Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs
Fiat Punto Evo 1.3 MJ 85 Dynamic
Citroën C2 1.4i VTR
Fiat Grande Punto 1.4 Edizione Prima
Opel Corsa 1.2i-16V Enjoy
Ford Fiesta 1.3i Futura
Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack
Hyundai Accent 1.4i Dynamicversion
Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Inform Heartbeat
Peugeot 207 1.4 16V XS Première 3d
Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe