Custom Made
Het binnenste van de Sorento gaat ook al vanaf 2002 mee, wat ook merkbaar is gezien het design. Het dashboard is strak van lijn en heeft een verhoogde middenconsole. Deze biedt plaats aan de bedieningsknoppen van de automatische airconditioning en de Pioneer dvd-speler met navigatiesysteem. Dit later ingebouwde systeem werkt prima, maar maakt gebruik van een touchscreen met nogal kleine toetsen. Niet zo gebruiksvriendelijk dus. Ook is het afwerkingsniveau van dit 7”-scherm niet de kwaliteit die gewenst is in dit soort auto's. De klokkenwinkel is in de Sorento eenvoudig, maar uiterst functioneel. Ook 's avonds is deze door goede verlichting prettig afleesbaar. Helaas missen we een boardcomputer en een buitentemperatuurmeter. Kia heeft wel aan het plafond, bij de binnenspiegel, een kompas en een afstand-tot-lege-tank meter geplaatst. De algemene afwerking heeft Kia in de Sorento redelijk voor elkaar. De wat hard aanvoelende middenconsole is het enige materiaal dat hier enigszins afbreuk aan doet.
De ruimte in de Sorento is behoorlijk groot. De auto heeft een lengte van maar 4,60 meter, wat bijvoorbeeld 10cm korter is dan de onlangs geteste Audi A4 Avant. Zo bezien lijkt de Sorento wel een grote auto, maar valt het in praktijk erg mee. Het lekkere van SUV’s is de hoge zit waardoor je bijna naar binnen moet klimmen om op de hoge stoelen te kunnen komen. De stoelen zitten redelijk goed, maar zijn vrij vlak. Hierdoor schuif je gemakkelijk naar de zijkant van de stoel bij wat fanatieker bochtenwerk. Voor in de winter kunnen de voorstoelen worden verwarmt met de stoelverwarming. De hoge zit zorgt voor een goed overzicht op de weg en naar het overig deelnemend verkeer en je waant je een koning op zijn troon. Deze hoge zit is één van de kenmerken van de Sorento waardoor het model zo populair is geworden. Niet alleen voorin, maar ook achter heb je niets te klagen in deze Koreaan. Er is meer dan voldoende been- en hoofdruimte op de achterbank te vinden. De achterbank zelf kampt met hetzelfde probleem als de voorstoelen: ze zijn erg vlak en daardoor glad. Het custom made leren interieur is noemenswaardig, dit is speciaal voor deze editie in de Sorento gezet. De gecombineerde wit met zwart lederen stoelen zijn misschien wat besmettelijk, maar komen mooi naar voren samen met het exterieur.
De veelzijdige laadmogelijkheden - altijd al een sterk punt van de Sorento - zijn bewaard gebleven. De achterbank is nog steeds neerklapbaar in een 60/40 verhouding. Daarnaast zijn de zitting en leuning neerklapbaar zodat een volledig vlakke laadvloer ontstaat. Verder hebben alle uitvoeringen standaard een achterruit die onafhankelijk van de achterklep te openen valt. Ook de bagageruimte mag er met zijn afmetingen zijn, hier kan aan 486 liter bagage in worden meegenomen. De bereikbaarheid van de kofferruimte is gemakkelijk dankzij de grote achterklep die lekker ver opent.