Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive

- 21 februari 2006

Het rijden

Voordat deze auto zich laat rijden, zal ook bij deze auto eerst de startknop bediend moeten worden. Het vreemde is echter wel dat er wel een klassieke contactsleutel bij de auto zit. Deze moet ook eerst in het contactslot gestoken worden en een slagje gedraaid, voordat de startknop zijn werk wil doen. Mijns inziens is dit nu een beetje dubbelop. Het voordeel van een startknop is toch juist dat je de sleutel niet meer in het slot zou hoeven steken.
Maar goed, de werking spreekt verder wel voor zich en we laten de auto eerst eens op wat kleine weggetjes warmdraaien. Hier blijkt direct al wel dat de auto wel meer wil dan alleen warmdraaien. De motor geeft een gretige indruk en wanneer de mogelijkheid daar is laat hij ook merken die gretigheid om te kunnen zetten in acceleratie. In notime zit je op de gewenste snelheid en zodoende wordt een oprit naar een snelweg vanuit stilstand echt een feest. Mede ook door korte pook die zich heerlijk laat bedienen. Met korte klappen schakel je eenvoudig op naar een hogere versnelling.
Ook in het betere bochtenwerk blijkt dat de Civic daar prima mee om kan gaan. Er is vanaf de bestuurderspositie een goede communicatie met de voorwielen en ook bij wat hogere snelheden blijft de wagen netjes in het spoor dat de bestuurder aangeeft. De afstelling is zoals het hoort met deze vermogens lekker stug.
Een opvallend punt bij het rijden was toch wel het motorgeluid. Als je even flink doortrok hoorde je toch zeker de gretige grom uit het vooronder komen, maar bij een normale rijstijl was de motor opvallend stil. En dat is toch knap dat Honda dat geluid blijkbaar naar de situatie kan doseren.

140 pk
174 Nm
205 km/h
8,9 s
onb (6.4) l/100km
156 g/km
F
22%
€ 18.860
€ 31.750
€ 582 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Ford Focus 2.0 TDCi Titanium

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Toyota Prius 1.5 HSD Business

  • Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

  • Seat Leon 2.0 TDI Stylance

  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • 2017 - Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • 2015 - Honda Civic Type R GT

  • 2014 - Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2012 - Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2012 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • 2007 - Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • 2006 - Honda Civic 1.3i-DSI I-VTEC Hybrid