Het exterieur
Ook met de buitenkant heeft Honda niet op safe gespeeld en heeft ervoor gekozen om gewaagde details gewoon op het productiemodel te laten zitten. De vorm van de lampen en 'grille' doet denken aan de grote broer Accord. Maar toch is het weer heel anders en wel met name doordat het glas van de koplampen over de hele voorkant doorloopt.
Ook aan de achterkant voeren glazen delen de boventoon. De ietwat uitstekende achterlichten flankeren ook hier een grote glazen strook, dit keer wel voorzien van een rode achtergrond. De spoiler aan de achterkant is er zelfs een die vanuit de achterruit lijkt te komen.
Als de auto van opzij bekeken wordt, is te zien dat Honda goed naar de aerodynamica van de Civic gekeken heeft. Het is haast de ideale druppelvorm om zo min mogelijk last te hebben van de lucht. De spitse snuit loopt uit tot het hoogste punt ter hoogte van de bestuurder om daarna weer langzaam terug te lopen in de minder steil lopende achterkant.
De vele details maken de Civic ook weer tot een eigenzinnige auto. Ik noem de vele driehoeksvormpjes in bijvoorbeeld de mistlichten, de knipperlichten in de spiegels en zelfs de uitlaten aan beide kanten. Ook de, in mijn ogen wat lompe, portiergrepen zijn apart vormgegeven. Sportieve kenmerken als honingraatkunststof, lichtmetalen velgen, achterspoiler en dubbele uitlaten geven aan dat er niet te licht over deze Civic gedacht mag worden.
Ford Focus 2.0 TDCi Titanium
Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive
Toyota Prius 1.5 HSD Business
Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento
Seat Leon 2.0 TDI Stylance
Subaru Impreza 2.0R Luxury
Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège
Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense
Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher