Aandachttrekker
Parkeer je X6 bij de Albert Heijn, doe je boodschappen en bij terugkomst tref je steevast een handjevol nieuwsgierige lieden rondom je auto aan. Het uiterlijk van deze SUV-achtige is zo anders dan dat van de concurrentie, dat je het qua aandacht altijd wint. De X6 is iets hoger dan de X5 gepositioneerd en onderscheidt zich vooral met zijn wat agressievere voorkomen - hij is iets langer, behoorlijk wat breder en een stuk lager dan de X5 - en natuurlijk de coupé-lijn aan de achterzijde. Bijzonder is dat de X6 wat is ‘getailleerd’; tussen de wielen in is de auto een stukje smaller. De ver naar buiten staande wielkasten zijn overigens geen overbodige luxe: standaard staat deze BMW op 19 inch lichtmetaal voorzien van banden met een breedte van 255mm. ‘Onze’ X6 is zelfs voorzien van 20 inch met enorme 315mm brede achterbanden.
Tja, die achterkant. Inderdaad, hij doet denken aan sommige creaties van het Koreaanse automerk Ssang Yong en ja, eigenlijk past zo’n sportieve coupé-lijn niet bij zo’n grote SUV, maar toch vinden we het stiekem wel heel gaaf. De achterkant van de X6 is zó fout, dat hij weer helemaal goed is. Of zoiets. We zijn trouwens benieuwd of dit ontwerp navolging krijgt bij andere merken. De X6 is namelijk dusdanig populair – hij is uitverkocht tot medio 2009 - dat het ons niet zou verbazen als we over een paar jaar zien dat Audi met een Q7 Coupé komt en Mercedes met een MLC of iets dergelijks. De coupé-lijn is sowieso bezig met een soort ‘revival’. De Mercedes CLS, oneerbiedig de E-klasse coupé genoemd, is een succes en ook van gewone middenklassers als de Passat en Laguna zijn onlangs coupé-varianten op de markt gebracht.