Sportief aangekleed
Binnenin de IS-F steekt het Japanse werk ook wat extra tijd om dit topmodel extra elementen mee te geven wat anders is dan de IS250 of IS220d. Zo zijn er voorin forse sportstoelen gemonteerd, deze zijn op diverse mogelijkheden elektrisch verstelbaar. Zelfs de rugvulling is in verschillende maten op te pompen. Eenmaal in de stoel gezakt, valt op dat de zitting naar Japanse maten is gemaakt, voor ons Europeanen is deze wat aan de korte kant. Ook de rugleuning komt aan de bovenkant wat teveel naar elkaar toe en is daardoor aan de smalle kant. Verder is verbazingwekkend hoeveel ruimte je heb vóór de stoel. Het is er breed en diep, wat mede komt door de relatief smalle middenconsole. Het stuur is eveneens elektrisch verstelbaar, waarbij het geheel (stuur en stoel) programmeerbaar zijn voor drie berijders. De stoelen en stuurwiel is van mooi, grotendeels geperforeerd, leer gemaakt wat absolute klasse uitstraalt. De sleutel kan in de IS-F op zak gehouden worden, de krachtbron kan tot leven gebracht worden door middel van een start- en stopknop. De klokkenwinkel is fraai van opzet, en heeft ‘s avonds blauwe LED-verlichting. Daarbij zijn de naalden fel blauw gekleurd. De snelheidsmeter is naar onze mening wat onduidelijk ingedeeld. Zo is het lastig te zien of je daadwerkelijk 50kmh of 80kmh rijd, wat toch snelheden zijn die in ons land regelmatig voorkomen.
Ook de middenconsole getuigt van de klasse die Lexus aan zijn klanten uitdraagt. Deze zit gewoon netjes in elkaar en kraakjes zijn niet te horen. Ook het materiaalgebruik is dik in orde, echter zijn wij minder gecharmeerd van de “metaallook” op de middenconsole die gewoon minder stijlvol overkomt. De console is mooi opgebouwd en heeft een fors scherm dat fungeert als touchscreen. Met dit scherm, en de omliggende knoppen, zijn diverse zaken te regelen. Zo herbergt dit systeem een navigatiesysteem en de bediening van de climate controle, radio en telefoon. Overigens zijn enkele functies ook bedienbaar aan de onderzijde van de middenconsole. Dit maakt het wat omslachtig. Zo is bijvoorbeeld bediening van de radio mogelijk via het touchscreen, bij de radio zelf en op het stuur. Ook zijn diverse knoppen wat lastig te vinden en is de bediening niet altijd vanzelfsprekend. Concluderend kunnen we zeggen zijn dat de ergonomie nog niet helemaal op orde is in de IS.
Achterin de IS-F is het, mede door de groot uitgevallen sportstoelen, niet bepaald ruim te noemen. Zo is het behoorlijk worstelen om in- en uit te stappen. Eenmaal op de achterbank aangekomen valt op dat er maar hier maar plaats is voor twee personen. Deze twee inzittenden zitten dan wel als gegoten, want ook achterin heeft Lexus gezorgd voor een strakke zitplek. Tussen de inzittenden is een plastic tafeltje gemaakt waarop wat prullaria gelegd kan worden. Het zou ook geen doen zijn hier een derde zitplaats te creëren gezien het feit dat de vloertunnel hier erg groot is door de achterwielaandrijving. Ook de hoofdruimte is niet om over naar huis te schrijven. Voor personen tot 1.90meter is het nog acceptabel, ben je langer wordt dit een lastig punt. De bagageruimte van de IS-F is redelijk in zijn klasse. De bereikbaarheid via de korte klep is wat minder, maar de diepte mag er wezen. Tevergeefs ga je in de IS-F op zoek naar een skiluik, laat staan een neerklapbare achterbank. Deze beide zaken zijn in deze Lexus niet aanwezig. Jammer, want hierdoor is dit monster toch minder functioneel inzetbaar.