Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD

Jan Westerhof - 1 augustus 2008

Strak

De vierwielaandrijving van Subaru is een mooi verkoopargument voor het trekken van caravans of andere vrijetijdsuitspattingen, waarbij op losse ondergrond wordt gereden. Dat propageerde Subaru althans in de filmfragmenten op de video’s en DVD’s die ze vroeger in plaats van brochures uitgaven. Daarnaast zorgt het AWD-systeem voor extra veiligheid op de weg: bij sneeuw of bij nat wegdek. Ontegenzeggelijk waar, maar het AWD-systeem heeft ook invloed op de rijbeleving. Met vierwielaandrijving kunnen bochten en snelwegafritten nominaal gezien met een bovengemiddeld hoge snelheid worden genomen. Dat is bij voorwielaangedreven auto’s moeilijker vanwege onderstuur, terwijl het bij achterwielaandrijvers eerder te maken heeft met het trekkende gevoel dat in bochten optreedt: opwindend voor de liefhebber, maar bij vierwielaandrijving gaat het zonder drama en heel eenvoudig. Een systeem dat dus de stabiliteit en veiligheid verhoogt, maar een stuk rijgevoel wegneemt.

Dat rijgevoel zit wel in de wegligging en de besturing. Voor je gevoel is de Legacy iets te sterk bekrachtigd, maar er blijft ruim voldoende weerstand en gevoel in de besturing zitten. De wegligging is door de AWD zeer stabiel en koersvast. De auto heeft door de extra lage plaatsing van de motor een laag zwaartepunt en dat voorkomt overhellen en komt de koersvastheid ten goede. De Legacy heeft gewoon een hele fijne en dynamische wegligging met een duidelijk sportieve tint. Dat merk je vooral in steden, waar de auto vrij hard afgeveerd en gedempt blijkt te zijn. Het woord ‘strak’ karakteriseert het weggedrag van de Legacy het beste: wellicht komt dat ook goeddeels op het conto van de gemonteerde 17 inch Bridgestone Potenza’s.

De eerste dieselmotor die Subaru aanbiedt is een heerlijke motor, die bij tijd en wijle het karakter van een flinke benzinemotor heeft. Bij het koude starten gaat er een siddering door de auto, waaraan de boxertechniek schuld heeft, maar als hij warm is valt de trillingsarme, rustige en stille loopcultuur op. In het interieur treden nauwelijks dieselgeluiden door en als je wat hoort dan is het de turbo of bij hoger in de toeren doortrekken de bekende boxerroffel. Hoog in de toeren blijft de Subaru doorgaan alsof je in een benzinemotor rijdt: van een korte powerband is geen sprake en het enige waar wat koppel mist is in het onderste toerengebied. Daar mist koppel om schakellui te rijden en je moet als het ware schakelen alsof je een benzineauto bestuurt. De versnellingsbak schakelt prima, maar af en toe net niet helemaal trefzeker. Dat de Legacy Boxer Diesel een vijfversnellingsbak heeft ervaar je psychologisch als een nadeel, maar in de praktijk merk je het niet. Bij 120 km/h draait de motor fractioneel meer toeren dan de concurrentie en toch is de auto zuinig en opvallend stil. Een zesbak schijnt onderweg te zijn, maar je mist hem niet. Wel een gemis is het ontbreken van de mogelijkheid om een automatische transmissie aan de diesel te koppelen: daar is in dit marktsegment toch wel vraag naar.

Tijdens een snelle rit op de AutoBahn accelereerde de Legacy tot 180 km/h opvallend goed en bleef hij bijzonder stil. Motorgeluid is ook dan eigenlijk niet herkenbaar aanwezig, maar het windgeruis dat aan de stijlloze portieren te wijten is begint wel op te vallen bij dergelijke snelheden. Bij het accelereren op hoge snelheden maakte de Legacy grote indruk en ondanks deze brandstofverslindende hogesnelheidskilometers bleek de Legacy opvallend zuinig te zijn geweest: 1:16.2 mag met recht zuinig genoemd worden als je naar de prestaties kijkt. Tijdens het aftanken gaf de boordcomputer een comfortabele 1240 km grote actieradius aan: de wintersport is op één tank te halen en met het AWD-systeem is de Legacy een ideale auto voor de Alpinistische omstandigheden. Actieve veiligheid door het AWD-systeem en door de opvallend goed vertragende remmen.

150 pk
350 Nm
203 km/h
8,9 s
6,2 (5.7) l/100km
151 g/km
G
22%
€ 30.995
€ 41.185
€ 755 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale

  • Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

  • Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

  • Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Volvo V50 2.0D Momentum

  • Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive

  • 2010 - Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic