Fluitorkest
De begrippen Saab en geblazen motoren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al jaren bouwt het Zweedse merk traditiegetrouw viercilinders met lage-drukturbo. De gereden tweeliter is van dezelfde makelij en levert 210 pk met een koppel van 300 Nm bij 2.500 tpm. De geteste uitvoering heeft de beschikking over een vijftraps automaat, de 2.0 Turbo Aero is ook leverbaar met een handgeschakelde zesbak. Voor de prestaties zou de handbak onze keuze zijn, deze doet er maar liefst 1,5 seconden korter over om de sprint vanaf stilstand tot 100 km/h af te leggen. De gereden automaat schakelt soepel zijn verzetten door. De manuele bediening is een leuke bijkomstigheid maar laag in de toeren schakelt de bak toch automatisch terug. De motor past uitstekend bij de cabriofilosofie van Saab. De 9-3 voelt soepel aan en is door zijn turbokarakter niet nerveus. Volgas vanaf 2.000 toeren levert een fantastische fluit op van de turbo. Vooral in viaducten en tunnels doet deze menig weggebruiker omkijken. Een fantastisch geluid wat zelfs verslavend werkt. Overigens is dit geluid alleen goed te beluisteren met open kap en speelt met name tussen de 2.000 en 3.000 toeren zijn deuntje mee. De motor pakt over het algemeen mooi op vanuit lage toeren en klimt krachtig hoger de toeren in.
De stijfheid van de carrosserie blijft in cabrioland altijd het gesprek van de dag. Wie-o-wie maakt de stijfste bolide blijft altijd de vraag. Tijdens het realiseren van deze laatste generatie van de 9-3 heeft Saab zijn huiswerk beter dan ooit gedaan. Wie zich nog de wat zwabberige 900-serie kan herinneren van deze open Saab moet zich inmiddels achter zijn oren krabben. De stijfheid van de koets nam namelijk spectaculair toe, wat een nog fijnere stuurmansauto van deze Saab heeft gemaakt. De auto stuurt erg strak en zeker, wat een veilige indruk achterlaat en dat is precies wat Saab aan de klant probeert over te brengen. Dit mag ook wel met alle veiligheidsvoorzieningen, wat overigens het massa leeg gewicht van deze Cabrio naar de 1700 kg tilt. Bepaald geen lichtgewicht dus.
Over de ophanging zijn we ook erg te spreken en vooral de gereden Aero is niet zomaar van zijn stuk te brengen. Deze toevoeging betekent in de praktijk dat de auto wat dichter bij het asfalt is gebracht en er wat spoilerwerk is toegevoegd aan de carrosserie. Oncomfortabeler wordt de Aero zeker niet, oneffenheden worden eigenlijk onopgemerkt weggefilterd. Grotere bulten, vooral als ze kort zijn, krijgen de inzittende meer te voelen. Dat de voortrein de paarden strak aan de teugels houdt, blijkt ook uit de afwezigheid van koppelreacties in het stuurwiel. Dat de Saab 9-3 nog steeds een bijzonder lekker rijdende Cabrio is wordt geen geheim van gemaakt. Deze Aero is daarbij, naast het cruisen, ook nog eens geschikt om flink te accelereren. Vooral van tussensprints is de geblazen viercilinder niet vies.