Niet seizoensgebonden
Wanneer je voorin in wil stappen moet je goed opletten je hoofd niet te stoten aan het lijstwerk van het voorraam. Deze staat zo schuin dat daar zeker aandacht aan besteed mag worden. Wanneer de kap open is, heb je hier overigens meer erg in als wanneer deze gesloten is. Het bekende Saab dashboard is ook te vinden in de andere 9-3 modellen en doet al geruime tijd dienst bij dit automerk. Het zwarte kunststof oogt wat somber maar is uit nette materialen vervaardigd. Zoals we van Saab gewend zijn is de vormgeving vrij ongebruikelijk, maar wel lekker naar de bestuurder gericht. De vele knoppen en schakelaars maken een rommelige indruk, maar zitten wel allemaal op de juiste plek en zijn goed te bedienen. Het stuur is in deze Aero uitgevoerd met harde aluminium accenten. Dit staat zeer fraai maar komt het comfort tijdens het rijden wat minder ten goede. Het stuur wordt er erg hard van, wat op den duur wel gaat irriteren. Origineel is de hendel van de parkeerrem, welke in het ontwerp van de middentunnel is meegenomen waardoor hij nauwelijks opvalt.
Wanneer de kap open is, kan er gemakkelijk achterin plaatsgenomen worden op de achterbank. Met de kap dicht wordt dit duidelijk een ander verhaal. De toegang is dan een stuk minder eenvoudig waarbij de hendel van de voorstoelen lastig te bedienen is. Hiermee kantelt de rugleuning en gaat de stoel naar voren toe. De riemen blijven echter in de weg zitten om een gemakkelijke instap te realiseren. Eenmaal achterin beland valt op dat de schouderbreedte behoorlijk smaller is geworden ten opzichte van voorin. De achterbank zit redelijk maar de beenruimte houdt niet over maar is voldoende in zijn segment. Wanneer de Saab open bereden wordt, blijft het lang behaaglijk wanneer de portierramen rondom dicht blijven. Met het windscherm achter de voorstoelen kan al met een relatief lage temperatuur open gereden worden. Daarbij kan je de stoelverwarming wat aangenaam werk laten verrichten.
Een groot pluspunt aan de 9-3 Cabrio is dat hij plaats kan bieden aan vier personen en bovendien twaalf maanden per het jaar inzetbaar is. Saab heeft concessies moeten doen om de kapconstructie te kunnen realiseren omdat een dragende dakconstructie bij deze Cabriolet immers ontbreekt. Achterin kunnen maximaal twee personen plaatsnemen mits ze niet te lang zijn. Bij volle bezetting kan het windscherm niet gemonteerd worden, maar de achterpassagiers zijn allang blij dat ze in dit blitse bezit een plaats hebben weten te bemachtigen.