Charme
De gewone 1 Serie is een heerlijk sportief rijdende auto, en bij de Cabrio is dat gelukkig niet anders. Hij heeft dezelfde directe besturing als de hatchback en Coupé, dezelfde gewichtsverdeling en natuurlijk de aandrijving op de achterwielen. Ten opzichte van de dichte 1 Serie weegt hij maar 100kg meer (bij cabrio's met een stalen dak is doorgaans 200 tot 250kg), dus hij voelt amper zwaarder aan. Ook schakelt hij lekker stevig en heel direct. De remmen voelen bovendien sterk aan en reageren goed op het rempedaal. Al met al voel je echt dat dit een rijdersauto is, aan alles voel je dat auto puur gemaakt is om fijn mee te kunnen rijden. Dat het dak naar beneden kan, maakt het natuurlijk nog wat aangenamer.
Hoewel de naam 125i anders doet vermoeden, ligt er een 3.0 zes-in-lijn motor onder de motorkap. Een zescilinder motor in een kleine auto is meestal hét recept voor ernstig onderstuur, maar bij de 1 Serie is de motor zo ver naar achteren geplaatst, dat daarvan geen sprake is. Dankzij het riante motorvermogen van 218pk sprint deze auto binnen 7 seconden naar 100km/h. Dat is op zich al een knappe prestatie, maar de 125i laat het zo makkelijk lijken dat je amper beseft dat je zo snel optrekt. Met de kap omlaag is de motor goed te horen. Bij lage toerentallen klinkt hij lekker zwaar, een tikkeltje ordinair zelfs. Bovenin het toerenbereik hoor je een zuivere zang, het typische zes-in-lijn geluid waar BMW om bekend staat.
De meeste cabrio's in de compacte middenklasse hebben een voorruit die zo lang is dat je er bijna het gevoel krijg in een dichte auto te rijden. Daar heeft de 1 Serie gelukkig geen last van, dankzij de korte voorruit zit je volop in de zon. En door de diepe zit ondervind je bovendien amper hinder van de rijwind. Natuurlijk voel je de wind wel, maar dat is toch juist de charme van cabriorijden? Rijd je op een provinciale weg, dan is het aan te raden om de ramen omhoog te doen - al was het maar om te voorkomen dat de gordels gaan klapperen. Ga je de snelweg op, monteer dan even het meegeleverde windscherm. Als die is opgeklapt (een kwestie van tien seconden), kun je jezelf ook met 120km/h makkelijk verstaanbaar maken.