Jeep Patriot 2.4 Limited

Harold Rolloos - 8 mei 2008

Plastic fantastic

Van de donkere buitenkant stappen we in de Patriot met zijn warme, lichtbruine interieur. Het dichtslaan van de deur valt tegen. We verwachten zware deuren, maar ze vallen wat blikkerig dicht. De instap en zit zijn lekker hoog; de voorzetels zitten prima en bieden een goede zijdelingse steun. De lederen kleding in twee kleuren (licht- en donkerbruin) doet chique aan en staat de Amerikaan goed. Niets dan lof daarover. Ook het stuurwiel is bekleed met leder en pakt goed beet. Plastic is het codewoord als we over het dashboard spreken. Hard plastic welteverstaan. Voor velen een reden om als minpunt te noteren, maar wij bekijken het uit praktisch oogpunt. Jeep, offroad, modder, vuil. Juist, het is makkelijk schoon te houden. Dat dachten de Amerikanen ook bij het inrichten van de laadruimte, want de vloer daar is niet gestoffeerd, maar van kunststof, zodat het simpel te reinigen is.

Terug naar voren. Onze testauto is uitgerust met een navigatiesysteem voorzien van een groot scherm, dat de illusie wekt als touchscreen door het leven te gaan. Niets is minder waar, bij het aanraken gebeurt er niets. Ja, er komen vingerafdrukken op. Beetje verwarrend, kwestie van wennen. Opvallend is dat het systeem ook tijdens het rijden te bedienen is, iets wat in veel andere auto’s vanaf een bepaalde snelheid niet meer mogelijk is. Achter het scherm zit de cd-wisselaar, waardoor je niet in dashboardkastjes of kofferbakken hoeft te rommelen voor je een schijfje hebt gewisseld. Het gaat allemaal via dezelfde lade. Maar liefst negen speakers en een versterker die 458 watt levert, behorend tot het Boston Acoustics Sound Group, in de Patriot zorgen voor een perfect geluid. Twee daarvan zitten in de achterklep – aardigheidje van Jeep – en kun je uitklappen, zodat je ook op de hei (leuk voor na een heisessie?) een feestje kunt bouwen. Qua opbergruimte voorin had het wel wat beter gekund in de Jeep. Het dashboardkastje is niet al te ruim en ook de portiervakken zijn krap. Onder de armsteun in het midden zit wel een opbergvak waar je iets extra’s in kwijt kan.

Deze Patriot kreeg als optie een elektrisch zonnedak mee. De bediening hiervan zit wel erg ver naar voren, tijdens het rijden moeten we flink strekken om bij de knoppen te komen. Passagiers op de achterbank hoeven over been- en hoofdruimte niet te klagen. Door de hoge positie van de voorstoelen kun je je voeten er ver onder schuiven. Ver weg zakken in de bank doe je niet en dat is in combinatie met de lederen bekleding een gladde bedoening. Gaat de bestuurder net even iets te scherp door de bocht, dan glijd je snel mee als je de gordel niet om hebt. We hadden het al eerder even over de achterbak, deze slikt zo’n 320 liter aan bagage. Dat is niet echt veel voor een auto met deze afmetingen. Gaat de achterbank naar voren, dan stijgt het aantal liters naar 721.

170 pk
220 Nm
183 km/h
10,7 s
10,0 (8.7) l/100km
206 g/km
G
22%
€ 28.310
€ 37.622
€ 690 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Nissan X-Trail 2.0 4WD SE

  • Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion

  • Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Intro Edition

  • Chevrolet Captiva 2.4i Executive

  • Honda CR-V 2.2 i-CDTi Elegance