Tochtende airco’s
Piëch wilde een auto die ook qua interieurkwaliteit de toon zou zetten. De afwerking en het materiaalgebruik is subliem en zeker ten tijde van zijn introductie veel beter dan de concurrentie. Helaas zitten deze merken op dit niveau echt niet stil. Vooral de nieuwe S-Klasse is de toonaangevende auto, maar die is dan ook veel nieuwer. Desondanks kan de Phaeton nog opvallend goed concurreren als je naar zijn leeftijd kijkt. Kenmerkend voor de Phaeton is het ingenieuze airconditioningsysteem. Piëch heeft een hekel aan tochtende airco’s en dat moest de Phaeton dus absoluut niet hebben. In de Phaeton zul je daarom op het eerste oog dan ook geen luchtroosters tegen komen. Die zijn er echter wel degelijk. Op de plekken waar je de roosters zou verwachten zitten panelen en alleen wanneer de airco voluit blaast schuiven de panelen omhoog en zijn de roosters zichtbaar. De ergonomie is top, met uitzondering van de raambediening. Die zit namelijk iets te ver naar voren.
De stoelen zitten zeer goed, ze zijn in elk denkbare richting te verstellen en een massagefunctie mag vanzelfsprekend niet ontbreken. Het spreekt voor zich dat in deze verlengde uitvoering de personen achterin als een vorst zitten. Twee aparte zitplaatsen in plaats van een achterbank, ook hier weer gescheiden airco en natuurlijk een zee aan beenruimte. De Phaeton is geweldig mooi verlicht van binnen en de details zoals het klokje en de warme uitstraling van het beige interieur geven je een weelderig gevoel. Het moet daarom absoluut gezegd worden dat qua opzet en ontwerp de Phaeton meer luxe uitstraalt dan zijn concurrenten. Dat heeft waarschijnlijk vooral te maken met het feit dat de Phaeton van zijn concurrenten het meest “doorsnee” dashboarddesign heeft en dat dan juist de sublieme afwering en materialen extra opvallen. Jammer dat het navigatiesysteem echter niet meer van deze tijd is. Omstandige bediening en vooral de kwaliteit van de kaartweergave is bijzonder matig.