Audi R8 4.2 FSI quattro

- 9 januari 2008

Geciviliseerd geweld

Wanneer voor het eerst de sleutel om mag, ben je direct bij de les. Als de auto op contact gaat, slaan de wijzers even een keer helemaal uit en als je vervolgens start komt er direct een lekkere V8-sound achter je vandaan. Ook omdat er met starten direct even een dotje gas wordt gegeven. Zoals verwacht gaat alles even een stukje zwaarder dan in de gemiddelde andere auto, maar op zich is het prima te doen. Bij de eerste bochtjes blijkt ook direct op wat voor enorm brede sloffen deze R8 staat - namelijk 235 mm voor en 295 mm achter -, want bij iets te strak stuurwerk wringen de banden enorm als je stapvoets rijdt en hoor je ze zelfs af en toe schuiven. Wanneer dan eindelijk het gas er even flink op kan, verschijnt er een grijns van oor tot oor op het gezicht van de bestuurder. Wat een acceleratie! Er komt een flink vermogen vrij en om het optimaal te gebruiken moet je ook flink door in de toeren, want pas bij 7800 toeren per minuut wordt het maximale vermogen van 420 pk aanspreekbaar. De eerste twee versnellingen ben je heel rap door en vanaf de derde versnelling krijg je ook echt dat gevoel van flink doortrekken. De versnelling, de beleving, in één woord: heerlijk. De mooi vormgegeven versnellingspook vervult hierbij een belangrijke functie. Hij laat zich met korte, hakerige klappen van het ene naar het andere verzet brengen. Prachtig is hierbij het 'klik-klik'-geluid dat de bak produceert als je opschakelt. Dat past ook weer perfect bij het exotische karakter dat de auto graag wil hebben.

Toch merk je ook bij het rijden weer dat er weer een vleugje Audi-zakelijkheid over de auto ligt. Het is geen hardcore exoot in de zin van compromisloze vering of haast ondoenlijk zware bediening van de pedalen. Je kan er prima over langere afstanden in vertoeven zonder dat het vermoeiend wordt. Natuurlijk is de vering wel stug. Je maakt goed contact met de ondergrond en dat maakt de snelheidsbeleving alleen maar beter. De R8 snijdt dan ook strak door de bochten en geeft niet snel niet thuis, maar hoe kan dat ook anders als je los van de nodige hulpelektronica ook vierwielaandrijving en een ideale gewichtsverdeling hebt? Ook het zwaartepunt dat mooi laag in het midden ligt draagt sterk bij aan het snel kunnen nemen van bochten.

Je hebt natuurlijk vanwege de looks al veel bekijks, maar ook zeker vanwege het motorgeluid, want wat is dat heerlijk als je de auto eens flink doortrekt. In de bovenste helft van de toerenteller geeft de V8 een heerlijke brul die verslavend werkt. Onderin is het geluid beduidend minder sportief en klinkt zelfs een beetje nasaal als je langdurig op dezelfde snelheid rijdt. Naast dat je veel bekijks hebt, kan je zelf ook prima de wereld inkijken door de goede raamoppervlakken voor, achter en opzij. Achteruit manoeuvreren is soms wel lastiger, omdat het zicht schuin naar achteren door de brede heupen en dikke stijlen wel wat onoverzichtelijk is. Gelukkig is de R8 voorzien van parkeersensoren rondom en dat is best prettig.

420 pk
430 Nm
301 km/h
4,6 s
22,5 (14.6) l/100km
349 g/km
G
22%
€ 146.200
€ 173.880
€ 3.188 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Porsche 911 Turbo

  • Porsche 911 Carrera 4S

  • Ferrari 412

  • Aston Martin V8 Vantage

  • Porsche 911 GT3

  • 2011 - Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro