Audi R8 4.2 FSI quattro

- 9 januari 2008

Hoogstandjes

Om de prestaties zo optimaal mogelijk te maken, heeft Audi tal van hoogwaardige technieken gebruikt. De basis ligt al in het aluminium spaceframe, dat slechts 240 kg weegt, maar toch voldoende stijfheid biedt. Ook de carrosseriedelen zijn door het gebruik van aluminium en magnesium beduidend lichter dan bij de gemiddelde andere auto. De achtcilinder motor verdubbeld het gewicht ongeveer, maar door de plaatsing voor de achteras ligt deze massa vrij centraal in de auto. Door gebruikmaking van zogenaamde dry sumpsmering kan het blok ook nog eens vrij laag liggen. Hierbij wordt de olie niet meer in een carter onder het blok opgeslagen, maar wordt het onder druk langs het blok geleidt. Doordat er geen carter gebruikt wordt, kan het blok weer lager komen te liggen. Daarnaast kan de olie niet meer 'klotsen' in het carter, en daardoor blijft de smering ook tijdens heftig bochtenwerk optimaal.

De V8 maakt gebruik van de beproefde FSI-techniek. Hierbij wordt de brandstof rechtstreeks geïnjecteerd op de plek waar de verbranding plaatsvindt. Ten opzichte van een conventionele injectiemotor levert dit een winst op in vermogen terwijl het verbruik en de uitstoot juist minder wordt. Het blok levert maximaal 420 pk en de begrenzer grijpt pas in bij 8250 toeren per minuut. Ook het koppel is met 430 Nm voor een benzinemotor zeer aantrekkelijk. Met deze cijfers komt de R8 in 4,6 seconden tot 100 km/u vanuit stilstand. De topsnelheid is volgens Audi zelfs 301 km/uur, wat betekent dat er geen begrenzer is geïnstalleerd zoals bij veel dikke Duitse auto's wel het geval is.

Uiteraard ontbreekt het technische boegbeeld van Audi - het quattro vierwielaandrijvingssysteem - niet op de R8. De R8 bepaalt zelf op welke wielen het vermogen het beste tot zijn recht komt. Het vermogen op de achterwielen ligt tussen de 65 en 90 procent, afhankelijk van de behoefte van de auto. Het resterende vermogen wordt op de voorwielen overgebracht. Mocht al deze techniek nog niet voldoende zijn, dan is optioneel ook nog het vernuftige Magnetic Ride te bestellen. Hierbij wordt ook de afstelling van het onderstel nog eens naar de omstandigheden afgeregeld.

420 pk
430 Nm
301 km/h
4,6 s
22,5 (14.6) l/100km
349 g/km
G
22%
€ 146.200
€ 173.880
€ 3.188 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Porsche 911 Turbo

  • Porsche 911 Carrera 4S

  • Ferrari 412

  • Aston Martin V8 Vantage

  • Porsche 911 GT3

  • 2011 - Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro