Mazda 2 1.5 Executive

Dennis van 't Kruis - 3 november 2007

Net als de anderen

De Mazda2 is voorlopig leverbaar met drie motoren. Naast de 1.5 benzine motor zijn er twee versies van de 1.3. De lichtste is de 1.3S-VT met 75 pk en door een iets andere set-up levert de 1.3hp S-VT 86 pk. Deze drie motoren zijn vanaf de introductie direct leverbaar. Begin 2008 zal er een 1.4 CiTD turbodiesel met 68 pk volgen, die speciaal voor de Europese markt is ontwikkeld. Er is keuze uit vier uitrustingsniveaus. Naast de Executive biedt Mazda de Exclusive, de Touring en de GT-M aan. De Exclusive wordt alleen leverbaar op het basismodel met de 75 pk 1.3 motor. Die motor is vervolgens weer niet beschikbaar in combinatie met het Executive pakket. Die is alleen te verkrijgen op de 1.3hp en de 1.5 S-VT. Alleen de Exclusive zorgt al voor een indrukwekkende standaarduitrusting. Het GT-M pakket is vooral een optische aanpassing van de 1.5. Dit pakket omvat een andere bumper, een sportgrille, de dakspoiler en de skirt aan de zijkant. De prijzen beginnen vanaf €13.795 voor de 1.3 S-VT en lopen op naar € 19.295 voor de 1.5 S-VT GT-M. Onze testauto staat in de prijslijst voor € 18.795. De prijzen en de uitrustingsniveaus voor de diesel moeten officieel nog bekend gemaakt worden, maar de prognose – volgens Mazda Nederland - is dat de vanafprijs ongeveer € 18.500 zal zijn.

Als je het goed bekijkt is deze Mazda 2 eigenlijk de opvolger van de tot 2001 geproduceerde 121, die zijn uiterlijk met de toenmalige Ford Fiesta deelde. De scheidende 2 was in feite de opvolger van de Mazda Demio die tussen 1998 en 2003 te koop was. Met de terugkeer naar het ‘normale’ vijfdeurs hatchback zonder de MPV trekjes van het vertrekkende model wil Mazda zich richten op een wat jonger publiek. En dat is best goed gelukt, want de nieuwe Mazda2 is een leuk, vlot gelijnd wagentje met prima rijeigenschappen. Maar dat geldt ook voor bijna alle andere concurrenten in deze klasse. Met andere woorden: Mazda heeft hetzelfde recept gebruikt als de andere autofabrikanten die daarmee heel succesvol waren. Als de resultaten uit het verleden stiekem toch als garantie voor de toekomst mogen gezien worden, dan kan de Mazda2 een groot succes voor Mazda worden.

  • Leuk model
  • Prima prestaties
  • Lichte bediening
  • Beenruimte achterin
  • Niet onderscheidend
  • Luidruchtige motor bij snel accelereren
103 pk
137 Nm
188 km/h
10,4 s
7,0 (5.9) l/100km
140 g/km
F
22%
€ 13.795
€ 18.795
€ 345 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Honda Jazz 1.4i LS

  • Peugeot 207 1.6 HDiF 90pk Blue Lease

  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • Skoda Fabia 1.4 16v Sport

  • Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna

  • Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

  • Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • Suzuki Swift 1.5 GLS GT+

  • Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur

  • Hyundai i20 1.4i i-Catcher

  • 2024 - Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura

  • 2020 - Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

  • 2015 - Mazda 2 1.5 90 pk GT-M

  • 2011 - Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M

  • 2011 - Mazda 2 1.3hp TS+

  • 2006 - Mazda 2 1.4i Première