Sportieve zakelijkheid
Ook in het interieur is de perfecte mengeling gezocht tussen zakelijkheid en sportiviteit. Net als aan de buitenkant overheerst ook hier de zwarte toon. Het dashboard is opgetrokken uit zwarte, kwalitatief hoogwaardige materialen afgewisseld met metaalkleurige accenten. Dit alles is op een perfecte manier afgewerkt. In het stuur komen deze aspecten allemaal samen. Het leer is met een mooie stiknaad afgewerkt, zodat het oog al verwend wordt, maar daarbij voelt het ook nog eens zeer goed aan en ligt het prettig in de hand. Ogenschijnlijk een van de vele instrumenten in de cockpit, maar het wordt wel duidelijk dat hier aan de ontwikkeling van het stuur wat research vooraf gegaan is. Het is tenslotte het meest bediende instrument.
Het multimediasysteem werkt perfect. Zaken als audio, navigatie en telefonie kunnen makkelijk bediend worden met het bekende Audi-systeem met de ronde knop in het midden omgeven door vier ‘hoekknopjes’ die corresponderen met de keuzemogelijkheden op de hoeken van het rechthoekige scherm. Natuurlijk wordt je altijd gewaarschuwd om niet tijdens het rijden dit soort apparaten te bedienen, maar eigenwijs als wij van het menselijke ras zijn, doen we dat allemaal toch. In dat geval zitten de bedieningsknoppen wel wat ver weg. Een plaats in de middenconsole zoals bij grotere Audi’s is hier helaas niet mogelijk, maar wellicht was plaatsing van de knop links van het scherm een mogelijkheid geweest om toch wat bereikbaarder te zijn.
De sportieve insteek komt ook weer tot uiting in de stevige, stoffen stoelen die aan de zijkanten wat dikker zijn aangezet. Sportstoelen mag je ze niet noemen, maar ze hebben toch net weer dat beetje karakter zodat het niet zakelijk comfort troef is. Al met al kun je prima kilometer na kilometer verblijven met je rechterarm op de brede middenarmsteun, maar is het ook goed mogelijk om de motor even te kietelen en met twee handen aan het lekkere stuurtje te genieten van de sportieve kunnens van de A3.
De driedeurs A3 zal niet een eerste keus zijn voor mensen die regelmatig meerdere personen mee moeten nemen. De voorstoel glijdt ver naar voren om de instap te vergemakkelijken, maar als je vervolgens plaatsneemt kom je als lang persoon bijna in het gedrang met het dak. Helaas houdt de beenruimte helemaal niet over wanneer de voorstoel weer teruggeplaatst wordt. En dat is jammer, want dat beperkt toch enigzins het koperspubliek van deze compacte middenklasser.
BMW 1 Serie 118i High Executive
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline
Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition
Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI
Volvo C30 T5 R-Design
Mazda 3 MPS 2.3 DISI
Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG
Honda Civic 2.0i-VTEC Type R
Renault Mégane RS
Ford Focus RS
Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction