Mazda MX-5 1.8 Touring

Michel van Breugel - 2 oktober 2007

Geen koopje meer

De zet die Mazda in 1989 heeft gedaan door de MX-5 te introduceren is, achteraf gezien, een hele sterke geweest. Ze zijn tot op de dag van vandaag marktleider in het segment van de kleine, betaalbare roadsters. Het nieuwste model groeide aan alle kanten en werd wat volwassener. Het rijplezier staat hoog in het vaandel en het weggedrag is om van te smullen. In de 1,8-liter is het alles behalve behelpen wanneer je van een lekker stukje toeren houdt. Sneller dan 140 km/h is geen aanrader, vanwege de wind die dan de cockpit in komt, of het windgeruis wanneer de kap gesloten is.

Als er al wat aan te merken valt, dan is zijn het vooral de stoelen die voor de langere Nederlanders onder ons aan de korte kant zijn. Daarnaast valt er alleen maar te zeggen dat deze derde generatie MX-5 nog beter is geworden dan het vorige model. Mazda vraagt voor de 1.8-liter in zijn goedkoopste trim, de Exclusive, tenminste € 28.495. Dat is een hoop geld voor een auto die je eigenlijk niet 365 dagen per jaar als primaire auto kan inzetten. Toch is, en blijft het een kek karretje met zijn strakke lijnenspel. En bovendien kan gezegd worden dat het rijden in de MX-5 best verslavend is.


Fotografie: Christian Wesselius

  • Perfecte wegligging
  • Prima verhouding motor/versnellingsbak
  • Gemakkelijke kapconstructie
  • Zitting stoelen te kort
  • Weinig beenruimte
  • Geen koopje meer
126 pk
167 Nm
196 km/h
9,4 s
9,2 (7.3) l/100km
174 g/km
G
22%
€ 28.495
€ 35.650
€ 654 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Opel GT 2.0 Turbo

  • 2024 - Mazda MX-5 1.5L SKYACTIV-G 132 Exclusive-Line

  • 2017 - Mazda MX-5 2.0 GT-M RF

  • 2015 - Mazda MX-5 Roadster 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M

  • 2013 - Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Hanabi

  • 2009 - Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0 GTL