Hyundai Coupé 2.7i V6 StyleVersion

Michel van Breugel - 10 september 2007

Karakterwisselingen

Zoals gezegd is de Coupé leverbaar met een tweeliter en een 2.7 zescilinder. Deze laatste, welke in deze test figureert, levert een vermogen van 167 pk bij 6.000 toeren per minuut en het koppel bedraagt 245Nm bij 4.000 toeren per minuut. Met deze gegevens kan geconcludeerd worden dat het koppel pas bij veel omwentelingen volledig tot zijn recht komt. De cijfers spreken in ieder geval voor zich: een topsnelheid van 220 kilometers per uur en een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in 8,5 seconden. De handgeschakelde versie haalt hier zelfs nog drie tienden van af.

Het sportieve uiterlijk van de Coupé laat bij veel personen het hart al sneller kloppen. Hierbij wordt ook een bepaalde verwachten gesteld aan zijn rijeigenschappen, en vooral acceleratie. De Coupé leent zich tijdens de eerste kilometers tot een in eerste instantie vooral luxe reisauto. Ongeacht het toerental blijft de zescilinder prachtig lopen en beschikt hij over voldoende kracht om met het verkeer mee te komen. Wanneer er eens goed opgeschoten wil worden, en het gaspedaal tot het uiterst wordt gedrukt, krijgt de Coupé ineens haast. De 4-traps automaat schakelt één of twee verzetten terug en de zescilinder klimt in de toeren, daar waar hij de meeste trekkracht levert. In de hogere regionen schiet de Coupé vooruit, en is het een prima sprinter. In de praktijk lijkt de sprint naar 100 kilometer per uur korter te duren dan uit de gegevens blijkt, want wat is de Coupé snel wanneer je hem boven de 4.000 toeren per minuut houdt.

De 4-traps automaat is in de Coupé goed bij de les, en schakelt fijn en foutloos over naar elk verzet. Buiten dit feit is het jammer dat Hyundai een 4-traps automaat in de Coupé zet, wat begrijpelijk is gezien de trekkracht die de zescilinder geeft, maar gezien het verbruik ongunstig is. De handgeschakelde versie is hier waarschijnlijk beter in zijn element, waarbij vooral op de snelweg de toeren flink omlaag kunnen. Dit houdt overigens niet in dat de Coupé luidruchtig is, in tegendeel zelfs. De zescilinder draait zo rustig en mooi zijn rondjes dat de inzittende dit nauwelijks merken. Juist bij het starten maakt de zescilinder even een heerlijke sound welke alleen buiten de auto hoorbaar blijkt te zijn. Alleen bij hogere toeren komt de krachtbron wat meer naar de voorgrond, maar vooral dan is het wanneer de bestuurder er om vraagt. En wie klaagt er over het geluid van een opzwepende zescilinder met daarbij horende geluiden uit het uitlaatsysteem?

Het enige wat echt jammer is aan de Coupé is dat deze niet is voorzien van achterwielaandrijving. Dat zou het totaalplaatje van deze auto nog completer maken en de fun factor aanzienlijk verhogen. De aandrijfkrachten komen bij volgas een bocht verlaten maar moeizaam op de weg, helemaal wanneer deze ook nog eens vochtig is. Verder gedraagt de aandrijving zich naar behoren. Het onderstel is goed stevig, maar kent verrassend genoeg ook een keerzijde. Vooral met korte richels en oneffenheden is de demping erg hard en wordt dit genadeloos doorgegeven aan de inzittenden. Vreemd genoeg is daarbij weer dat verkeersdrempels harder dan normaal genomen kunnen worden. Het lijkt wel of de Coupé daar plezier in heeft, hoe harder hoe beter gedempt lijkt hierbij het motto. Uiterst comfortabel kunnen we de Coupé in deze situatie bestempelen.

De grenzen van de Coupé zijn ver te zoeken waardoor het mogelijk is om bochten hard te nemen. Vooral in klaverbladen ziet de Coupé veel lol. De auto blijft hierin dan ook erg strak op zijn plaats liggen. De Hyundai lijkt in geen enkele bocht van zijn pad te krijgen en claimt hierdoor een veilig gevoel bij zijn bestuurder. Overmoedig raken is overigens wel een gevaar, ook de deze auto heeft zijn grenzen.

De stuurbewegingen zijn in de Coupé direct, maar toch zit er in de middenstand een dood punt. Deze is minimaal, maar is wel aanwezig. Verder reageren de voorwielen snel en scherp op elke stuurbeweging. Het gaspedaal werkt hierbij erg direct, en nipje gas geven en de krachtbron reageert hier direct op. In het begin is dit wennen, eenmaal gewend is dit een karakter wat wel bij deze wagen past. Het rempedaal geeft de bestuurder een veilig gevoel, deze werkt direct en laat meteen weten dat de reminstallatie op alle situaties berekend is.

167 pk
245 Nm
218 km/h
8,5 s
12,5 (10.3) l/100km
247 g/km
G
22%
€ 26.995
€ 31.505
€ 578 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Honda CR-Z 1.5 GT