Hyundai Coupé 2.7i V6 StyleVersion

Michel van Breugel - 10 september 2007

Met sprongen vooruit

De 2.7-liter zescilinder is alleen leverbaar als StyleVersion, wat bij Hyundai inhoudt dat het alles behalve behelpen is in de uitrusting. Zo is deze Coupé in principe voorzien van alles wat de moderne bestuurder verwacht. Als we het interieur wat beter bekijken valt de combinatie tussen de lichtgrijze hemelbekleding en de zwarte lederen bekleding op. Dit is een fraaie combinatie wat buiten een sportieve uitstraling het interieur ook lichter en luchtiger maakt. Verschillende chromen interieurdetails samen met de metaalkleurige middenconsole leggen het accent op sportiviteit en hightech, zeker bij het rijden in de nacht wanneer de dashboardverlichting fraai blauw kleurt.

De zwarte lederen voorstoelen zijn voorzien van een perforatie voor de stoelverwarming. De stoelen zijn in de zitting aan de korte kant, en daar komt nog eens bij dat de zitting niet genoeg kan kantelen zodat bij langere personen het been nergens op kan rusten. Ook de hoogte van de bestuurdersstoel is maar mondjesmaat te verstellen waardoor het been blijft “zweven”. Kennelijk gemaakt voor Koreaanse lichaamlengtes, minder voor ons Europeanen. Dat is overigens jammer, want voor de rest zit de stoel prima en biedt goed steun in de overige delen. Om een juiste zithouding in te stellen kan het stuur helaas alleen in hoogte worden versteld, en dat is voor een optimale houding wel een must. Eenmaal gewend aan de positie zit je lekker laag en is er voldoende ruimte om je benen te bewegen. Ook de voetplaat voor het steunende been is lekker groot.

De klokken achter het stuur zijn simpel, maar prima afleesbaar. Ook deze lichten mooi op bij het activeren van de verlichting. Het stuur houdt goed vast, alleen is wat aan de gladde kant door de lederen omkleding. Ook zitten er geen bedieningsknopjes op het stuur, wat we bij de meeste merken wel tegenkomen. De richtingaanwijzer en de hendel voor de ruitenwissers voelen het minst “echt” aan in het binnenste van de Coupé. Ze zijn van een dusdanig plastic materiaal dat het gevoel erbij uitblijft. Ook aan het stuur bevestigd is de cruise control. Deze lijkt direct uit het schap van Toyota te komen, deze ziet er namelijk hetzelfde uit. Dat betekend overigens ook dat hij prettig en gemakkelijk werkt.

De middenconsole is van een zilverkleurig plastic materiaal opgetrokken wat verrassend genoeg een behoorlijk goede uitstraling en gevoel geeft. Het plastic-gevoel blijft hier achterwege wat overigens ook van de overigen materialen in de Coupé gezegd kan worden: deze zijn van een zacht materiaal en voelen vriendelijk aan. Terug naar de middenconsole: deze herbergt drie kleine instrumenten waarbij de linker meter de trekkracht aangeeft, de middelste meter het huidige verbruik en de rechter meter het laadvermogen van de elektrische spanning. Leuke meters, die bovendien mooi verlicht worden tijdens een nachtelijke rit. Maar echt functioneel zijn ze niet, het is meer voor de show. Als we onder deze meters kijken worden we direct een stuk vrolijker dan in menig andere Koreaan: eindelijk is in deze Hyundai een geïntegreerde radio te vinden. De meeste Koreanen en Japanners moeten het doen met een achteraf ingebouwde installatie. De radio klinkt redelijk en is gemakkelijk te bedienen. Aan de onderkant van de middenconsole is de automatische airco gesitueerd, deze is door twee draaiknoppen gemakkelijk te bedienen en in te stellen op het display in het midden van deze knoppen.

Achterin de Coupé is het, zoals verwacht, krap. De achterbank ziet er wel uitnodigend uit, zit ook prima, maar de ruimte is zowel bij de knieën en voeten als bij het hoofd erg krap. De voeten kunnen niet onder de stoelen omdat de stoelen al nagenoeg op de grond staan, dus daar houd het al snel op. De hoogte is enkel voor personen van 1.70 meter en korter geen probleem. Ben je langer zit je tegen de glazen achterruit aan. Het formaat van de bagageruimte verrast menig persoon. Helemaal met een neergeklapte achterbank is de ruimte gewoon royaal en kan een vakantietrip absoluut in het vergiet zitten. De bagageruimte is erg netjes afgewerkt en is voorzien van een net waar kleine spullen hun plaats onder kunnen vinden. De achterklep is overigens wel wat omslachtig te openen: alleen van binnenuit (in het deurpaneel van de bestuurder) of door met een sleutel de klep te openen.

167 pk
245 Nm
218 km/h
8,5 s
12,5 (10.3) l/100km
247 g/km
G
22%
€ 26.995
€ 31.505
€ 578 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Honda CR-Z 1.5 GT