Allrounder
Dat de X-Trail nieuw is, dat is in deze test duidelijk naar voren gekomen. De kwaliteit van deze SUV is absoluut een treedje hoger komen staan dankzij de betere rijeigenschappen, een betere ergonomie en door het gebruik van mooiere materialen in het interieur. Naast de echte 4x4's heeft Nissan een prima allrounder op de markt gebracht met deze X-Trail. Het gebruik in het terrein zal niet dagelijks voorkomen bij de meeste bezitters van deze auto, maar de X-Trail staat ook daar zijn mannetje en zelfs beter dan menig serieuze concurrent in deze klasse. Een pluim delen we ten slotte uit aan de zesversnellingsbak, deze voldoet prima in de X-Trail.
Op het prijskaartje dat aan deze X-Trail 2.0 SE 4WD hangt staat een aantrekkelijk bedrag van €37.528. Voor deze prijs zijn er al belangrijke zaken in de standaarduitrusting te vinden als lichtmetalen velgen, airco, radio cd-wisselaar met Bluetooth en cruise control op het multifunctionele stuurwiel, en als enige optie de parkeerhulpsensoren achter (€483). Daar komt in dit exemplaar de vierwielaandrijving nog bij. Belangrijke concurrenten, de Hyundai Santa Fe, Honda CR-V en de Chevrolet Captiva, liggen in dezelfde prijsklasse. Maar zo is bijvoorbeeld deze eerste voor dezelfde prijs voorzien van een 2.7-liter zescilinder, of de kwaliteit kan tippen aan dat van de X-Trail is echter nog maar de vraag want Nissan brengt met de nieuwe X-Trail een auto op de markt die maar op weinig fouten is te betrappen.
Fotografie: Christian Wesselius
- Fijne transmissie
- Comfortabele wegligging
- Goede ergonomie
- Ruimte achterbank voor zijn wagenlengte
- Onderstelgeluid op de snelweg
- Zittingen vóór aan de smalle kant