Nissan X-Trail 2.0 4WD SE

Michel van Breugel - 30 augustus 2007

Capaciteiten genoeg

Nissan voorziet de nieuwe X-Trail van twee dieselkrachtbronnen en twee benzinevarianten. Wij gingen met de tweeliter benzinemotor op pad in de SE-trim, met als aanvulling de vierwielaandrijving. De tweeliter levert 141pk bij 6.000 toeren per minuut en een koppel van 196Nm bij 4.800 toeren per minuut. Hiermee is de X-Trail geen snelheidsmonster, maar dat is ook helemaal niet de opzet van deze SUV. Goed met het verkeer meekomen lukt zeker met deze tweelitermotor, helemaal wanneer deze goed op toeren wordt gehouden, aangezien de koppelkromme pas laat het hoogste punt bereikt. Dit komt ook mede door de zeer fijne zes versnellingsbak. Hij schakelt uiterst fijn en lijkt aangetrokken te worden door het volgende verzet waar je naar toe wil schakelen. Ondanks dit moet de X-Trail op de invoegstrook van de snelweg behoorlijk aan de bak. Het niet geringe gewicht en de niet erg gestroomlijnde vorm van de auto spelen hem dan parten.

De X-Trail rijdt zeker zo comfortabel als een gewone personenauto en dat is best knap voor een auto waarmee je ook goed in het terrein uit de voeten kan. Wat dat betreft is deze auto uitstekend in balans. De X-Trail is voorzien van een prima ophanging maar is helaas niet vrij van wat schommel en gedein. De ophanging blijkt tijdens de testrit zeer effectief te zijn in het filteren van oneffenheden en houdt daarbij het comfort op een zeer hoog niveau. Menig verkeersdrempel kan een stuk sneller genomen worden dan met een doorsnee middenklasser, waarbij het comfort nauwelijks aangetast wordt. Tijdens lange ritten is het goed toeven in de X-Trail. De zit is comfortabel hoog, maar toch valt dan de wat smalle zitting op. Ook is er op de snelweg sprake van geluid uit het onderstel, en daar zijn niet eens oneffenheden voor nodig. Het rolgeluid van de banden, onder het testexemplaar, zijn meer dan gemiddeld te horen in het interieur.

De 4x4-aspiraties van de X-Trail worden versterkt door de nieuwste versie van de All Mode elektronische vierwielaandrijving, dat de basis vormt voor het hoge koppel en de lage snelheden die nodig zijn om het voertuig ook off-road te kunnen controleren. Het All Mode systeem is te bedienen met een draaiknop op de middenconsole, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen de Auto-modus en tweewielaandrijving. De eerste zal het meest worden gebruikt door het gros van de berijders. Bij snelheden tot 80 km/u registreert het systeem voortdurend de stand van de gasklep, het toerental en het koppel, zodat wielspin wordt voorkomen. Tegelijk wordt het koppel afhankelijk van de omstandigheden verdeeld over de voor- en achterwielen. Bij snelheden boven 80 km/u treedt het systeem in werking op het moment dat wielspin optreedt, waarbij het koppel naar de achterwielen wordt overgebracht om de grip te herstellen. Met een bodemvrijheid van twintig centimeter kan de nieuwe X-Trail in menig offroad terrein uit de voeten. Daarmee is zijn plaats in het veelzijdige 4x4-gamma van Nissan volledig gerechtvaardigd. Helaas zijn de terreincapaciteiten van de X-Trail tijdens de testperiode niet geheel aan bod gekomen waardoor daar geen volledig oordeel over geveld kan worden. Wel werd tijdens een klein uitstapje geconstateerd dat het buiten het asfalt beter toeven is met een diesel in het vooronder. Deze beschikt over meer koppel in de onderste regionen wat op een onverharde weg een groot voordeel is.

141 pk
196 Nm
184 km/h
11,1 s
10,0 (8.7) l/100km
208 g/km
G
22%
€ 28.995
€ 37.528
€ 688 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Jeep Patriot 2.4 Limited

  • Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion

  • Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Intro Edition

  • Chevrolet Captiva 2.4i Executive

  • Honda CR-V 2.2 i-CDTi Elegance

  • 2016 - Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna

  • 2014 - Nissan X-Trail 1.6 DCI Tekna