Gaaf jubileumfeest
Een Porsche Cayenne Turbo, een Bentley Continental GT of een Audi RS4: auto’s die de witte schicht die op de redactie logeerde prima kan bijhouden. Want wát een acceleratiemachine is deze GTI! Waar de eerste Golf GTI aan het eind van de jaren zeventig flinke jongens uit zijn tijd kon pesten, daar kan zijn nakomeling dat in deze tijd. De eerste Golf was een echte dondersteen met flinke prestaties en de jubileumeditie zet deze traditie dus weer voort, waar Volkswagen toch even de weg kwijt was op GTI-gebied.
De eerste GTI was een lekker scherpe auto met een krachtige motor en die eerste eigenschap verdween toch steeds verder naar de achtergrond bij de tweede, de derde en de vierde generatie GTI. De snelle motor bleef doorgaans wel aanwezig, maar VW ging de GTI steeds comfortabeler maken terwijl de sportieve handling nu juist één van de mooiste aspecten aan de GTI was. De magische drie letters hebben pas weer glans gekregen bij de vijfde generatie van de Golf en om het inmiddels dertigjarige bestaan van de GTI luisterrijk bij te zetten werd de Edition 30 gepresenteerd. Eigenlijk zou het de Edition 31 moeten zijn, want de GTI bestaat sinds 1976. Voor ieder jaar kreeg de Edition 30 er een pk bij: 230 pk dus ten opzichte van de standaard 200 die de TFSI-motor in de ‘normale’ GTI levert. Daarnaast was de testauto voorzien van de vermaarde Direkt Schalt Getriebe, waarmee het koppel optimaal benut wordt en de auto derhalve beter laat presteren dan met de handgeschakelde zesbak.
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline